Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Lomito

Voor wie liever naar filmpjes kijkt heb ik hier nog een interessant interview van Roderick Veelo met de Amerikaanse auteur en activist Michael Shellenberger, ooit een fel tegenstander van kernenergie maar inmiddels overtuigd dat kernenergie de enige uitweg is om menselijke CO2-uitstoot drastisch te verminderen...

https://www.rtlz.nl/opinie/video/446289 ... -opwarming
Lomito

En over films gesproken, ik had de documentaire van Marijn Poels nog niet eerder kunnen bekijken maar is vanaf vandaag gratis beschikbaar via TPO... echt een aanrader! Popcorn erbij en licht dimmen...

https://tpo.nl/2018/11/10/the-uncertain ... ijn-poels/
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

En hier een uitgebreid artikel over kernenergie: uranium vs. thorium, waar uiteen wordt gezet dat de realisatie van een thorium centrale (te) lang duurt, hoge investeringen vergt en andere vertragingen:
https://wisenederland.nl/kernenergie/thorium

Thorium wordt de laatste tijd vaak genoemd als een alternatieve brandstof voor kerncentrales. Door thorium in plaats van uranium te gebruiken zouden de grote problemen rond kernenergie in één klap worden opgelost. De belangrijkste argumenten die daarbij genoemd worden:
  • In een kerncentrale op thorium is een kernramp uitgesloten.
    Een thoriumcentrale levert geen plutonium waarmee je vervolgens kernwapens kunt maken.
    Er ontstaat nog maar nauwelijks radioactief afval.
    Thorium is praktisch oneindig beschikbaar, bijvoorbeeld in zand.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Lomito

Wat ik heb begrepen is dat de ontwikkeling van een werkende thoriumcentrale ca. 10 jaar gaat duren en een investering vergt van 1 miljard euro, bestaande uit 300 miljoen voor onderzoek en 700 miljoen voor de bouw van de proefcentrale. Maar aangezien de overheid het niet ziet zitten gaat er geen één miljard naar de ontwikkeling van een thoriumcentrale, het MSR-onderzoek bij de TU-Delft draait daarom op een laag pitje en op die manier gaat het inderdaad minstens 40 jaar duren voor er bruikbare centrales beschikbaar komen...

En te duur? Wel eens gekeken naar de kosten van het SER Energieakkoord van 2013 (70-80 miljard) waarbij die middelen letterlijk verbrand worden in kolencentrales. Met de Klimaatwet gaan we nog een stapje verder met 500-600 miljard maar nog steeds zonder een betrouwbare energievoorziening.

Dan zie ik liever dat we stoppen met kolencentrales, geheel overstappen op aardgas en de dan beschikbaar gekomen middelen investeren in de ontwikkeling van de thorium-centrale die in ieder geval het vooruitzicht biedt van een duurzame en betrouwbare energievoorziening waarmee we eeuwen vooruit kunnen.

Wind en zon hebben een te lage energiedichtheid om aan onze vraag te voldoen en hebben bovendien een te lage ERoEI om effectief te zijn, opslag maakt dat alleen maar slechter. Zonnepanelen kunnen in geval van koeling wel effectief ingezet worden, immers de grootste koelbehoefte is er in de zomer wanneer de zonnepanelen optimaal stroom leveren tijdens de heetste uren van de dag.
Lomito

Vandaag viel een folder van Zelfstroom in de bus met het geweldige aanbod om zonnepanelen te huren in plaats van te kopen onder de wervende titel "Zonnepanelenproject in de gemeente Overbetuwe" daarmee ten onrechte suggererend dat er een samenwerkingsverband is met de gemeente Overbetuwe om vertrouwen te wekken.

Hoe doen ze dat?
- allereerst ga je een contract aan van 10 jaar voor de huur van de panelen EN de afname van gas en stroom
- tijdens de looptijd of na 10 jaar mag je op elk moment de panelen overnemen voor een niet gespecificeerd bedrag
- het maandelijkse huurbedrag blijkt precies even groot als de te rooskleurig voorgestelde maandelijkse besparing op de stroomkosten
- om de indruk te wekken dat je maandelijks geld bespaard wordt een kleine korting gegeven op de stroom en gasprijs waardoor de energierekening van een huishouden met 4 personen jaarlijks € 130 bespaart
- na 10 jaar heb je ongeveer € 8.500 euro aan huur en overname betaald voor een 3,5 kWp-installatie die normaal zo'n € 5.500 kost maar het zal duidelijk zijn dat de kosten voor Zelfstroom een stuk lager zullen zijn
- de effectieve rente over de investering van 5,5K kost totaal zo'n € 2.300, dus zelf kopen kost 5,5K plus jaarlijks € 230 aan rente

Wat er niet bij verteld wordt:
- onduidelijk is of het huurbedrag over de hele looptijd (10 jr) gelijk blijft... waarschijnlijk wordt jaarlijks minimaal een inflatiecorrectie op de huur toegepast
- je zit voor 10 jaar vast aan Zelfstroom als energieleverancier, uitkopen kan maar zal niet goedkoop zijn
- de energieprijzen worden jaarlijks aangepast, de initiële korting kan na het eerste jaar al komen te vervallen
- de salderingsregeling wordt in 2023 omgebouwd naar een systeem met flexibele tarieven waarbij elk kwartier de stroomprijs bepaald wordt aan de hand van vraag en aanbod... veel aanbod aan (zonne)stroom zorgt dat terugleveren nauwelijks meer iets oplevert
- dat diftarsysteem zorgt ook dat je niet langer energiebelasting en Opslag Dure Energie (ODE) kunt ontwijken, met dank aan de technische mogelijkheden van de slimme meter

Mijn advies is om geen gebruik te maken van dit aanbod tenzij je heel erg graag zonnepanelen wilt maar er het geld niet voor hebt. Wanneer je geld over hebt en meer rendement wilt hebben dan op een spaarrekening dan is het verstandig om ZELF te investeren in zonnepanelen. Dat is veel goedkoper in aanschaf en met minder financiële risico's dan met de huur van zonnepanelen.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

En als je een beetje handig bent, zelf installeren. Is eenvoudig en scheelt honderden euros. Wel alleen doen als je zeker bent van wat je uitvoert.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Wiebe schreef: 27 nov 2018, 22:51 En als je een beetje handig bent, zelf installeren. Is eenvoudig en scheelt honderden euro's. Wel alleen doen als je zeker bent van wat je uitvoert.
Met de kennis die hier aanwezig is moet dat voor een grotere groep bereikbaar worden. Ik ben wel technisch maar voor het installeren van zonnepanelen is mijn kennis zeer beperkt. Dus alle hulp is welkom.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Alhoewel ik electricien ben heb ik nog nooit zonnepanelen geplaatst. Maar zo moeilijk kan dat niet zijn zou ik zo denken... de draadjes gewoon kleur op kleur aansluiten en kijken hoever je komt... :lol:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Gewoon de handleiding volgen, net als bij Ikea....

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die is legendarisch :bj

Voor wat betreft het zelf aanleggen van zonnepanelen: dit is onlangs bij mij gedaan door een partij die de verhuurder daarvoor heeft ingeschakeld. Het aansluiten zal echt het probleem niet zijn, maar de logistiek is wel even gedoe. Naast de dakrails waar die panelen op moeten, zul je ook een dakdoorvoer moeten maken, vervolgens ga je met de kabel door al je verdiepingen heen richting je meterkast, alwaar een omvormer wordt geplaatst, die weer moet worden aangesloten op de groepenkast.

Hoeveel gedoe het is om die doorvoer door je huis te maken hangt natuurlijk af van de situatie ter plaatse. Ik had de mazzel dat er na renovatie nog een loze koperleiding vanaf de zolder (afgezaagd op vloerhoogte) richting de meterkast ging. Daar is de kabel van de zonnepanelen doorheen getrokken, dus hier hoefde niks gebroken te worden en/of gerommeld te worden met kabelgootjes. (Ik heb een diepgewortelde aversie jegens kabelgootjes, dus ik ben blij.)

Voor het aansluiten van de omvormer in de meterkast zijn genoeg how-to's te vinden, dus ik denk dat je naast elektricien vooral een handige klusser moet zijn om die zonnepanelen zelf aan te leggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie