Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Patrikius schreef: 03 aug 2018, 09:02 Ik heb nog niemand het alternatief van waterstof horen noemen.
We hebben nl al een gasleiding netwerk liggen bij bijna een ieder thuis.
Hoe mooi zou het kunnen zijn i.p.v. aardgas over te stappen op waterstof gas.
De windmolens en zonnepanelen die overdag een overschot aan energie produceren kunnen dan waterstof genereren.
Dit gas kan dan op een later tijdstip gebruikt worden om of de woning te verwarmen of om energie op te wekken.
Investeren in een nieuwe waterstof CV ketel is stukken minder duur..
Dit wordt op dit moment ook zeker onderzocht en ze denken dat het over een jaar of 10 haalbaar zou moeten zijn. Dus ik wacht nog even met van het gas af ;)
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Interessante gedachte. Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in de kwaliteit van het sterk vertakte gasdistributienet na 65 jaar. Ben niet bekend met onderzoek hierna maar ken wel heel wat incidenten die wijzen op achterstallig onderhoud.

Waterstof is een prima brandstof wanneer je de hobbels neemt. Voordelen hiervan zie ik voornamelijk in industriële en transport toepassingen. Produceren van waterstof is niet heel energieefficiënt. Het is wel schoon. Met overtollige stroom zou je liever iets efficienters doen maar bufferen in waterstof is een optie.

Of CV ketels makkelijk op waterstof draaien weet ik niet. Of je dit moet willen met bovenstaande in gedachte vraag ik me af.

Het is wel een geweldig plan in de ogen van de groep “EMV gevoeligen” die eigenlijk helemaal niets van elektrische apparaten moeten weten.

Ik krijg werkelijk waar serieuze verzoeken om “witte plekken” op mijn werk binnen. Deze mensen hebben zo’n verkokerde blik dat sommige professionals dit als waan zouden omschrijven.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Waterstof is geen energiebron maar een energiedrager, zoals bijvoorbeeld een accu. Om waterstof te maken, comprimeren/koelen, op te slaan, te transporteren (neemt veel ruimte in) en te verbranden gaat er tot nog toe bijzonder veel energie verloren tussen productie van waterstof en eindgebruik. De ERoEI is gewoon k#t en daardoor geen verbetering maar eerder een achteruitgang. De hele keten zal nog wel geoptimaliseerd kunnen worden maar een uitbundig feest voor algemeen gebruik zal het nooit worden.

Maar zoals gezegd gaat deze topic over hoe je als argeloze burger kan overleven in een land dat helemaal gek geworden is, het beste jongetje van de klas wil zijn, neee... lichtend voorbeeld voor de ganse wereld en ondertussen gewoon de gekke Henkie van de internationale gemeenschap is. We zitten opgescheept met bestuurders die oh zo graag in de geschiedenisboekjes terecht willen komen als klimaatredder/klimaatridder van de wereld en er geen moeite mee hebben om daartoe de eigen bevolking een poot uit te draaien en het eigen MKB om zeep te helpen. En dat bij een NL-bijdrage van 0,4% in de wereld CO2-productie.

Hoe kun je als hardwerkende burger die financiële naai-actie ontwijken?

Allereerst heb ik gekeken hoe je met zo weinig mogelijk investeringen (hooguit 5K) het energieverbruik van je woning met 50% kunt verlagen...

De tweede stap is voor de mensen op dit forum gesneden koek: ga Stromeren! In NL wordt gemiddeld 22,6km afgelegd voor woon-werkverkeer en voor 85% wordt dat met de auto gedaan terwijl die afstand met gemak op een Stromer afgelegd kan worden. Integrale autokosten ca. 60 eurocent per km en voor de Stromer ca. 15 eurocent. Bij 45 werkweken en 4 dagen in de week op de fiets scheelt dat ruim € 1.800 aan kosten, voornamelijk belastingen en dit bedrag gaat alleen nog maar oplopen met de voorgenomen Klimaatwet-ellende.
Lomito

Energiebelasting gas omhoog
Langzaam aan beginnen wat details los te komen van de Klimaatwet. Eén van de voorstellen is om de energiebelasting op gas met 100% te verhogen en de energiebelasting op stroom te verlagen met 75%. Een gemiddeld gezin zal zo jaarlijks € 400 meer gaan betalen voor gas en € 350 minder voor stroom. Het idee erachter is om zo het gebruik van warmtepompen te stimuleren ten koste van de gasketel.

De meeste woningen in NL zijn echter niet geschikt voor gebruik van een warmtepomp die alleen zuinig is als de woning een zeer laag energieverlies heeft van ca. 30 kWh/m²a of minder, de gemiddelde NL-woning zit op 120 kWh/m²a...

Om een woning geschikt te maken voor verwarming met een zuinige warmtepomp zijn de volgende maatregelen noodzakelijk:
- dakisolatie Rc >8
- gevelisolatie Rc >6
- vloerisolatie Rc >6 (uitgaande van vloerverwarming)
- 1.1-glas (dubbel glas) of 0.6-glas bij grote raampartijen
- overal vloer/wandverwarming (lage temperatuurverwarming)
- balansventilatie (systeem D) met WTW
- verbeterde luchtdichting (klasse 2-3)

Hoge verbouwingskosten
De kosten om een bestaande woning naar deze specificaties aan te passen is afhankelijk van veel factoren zoals de huidige energieprestatie, de bouwwijze van de woning, het woningtype (vrijstaand, 2-1 kap, rijwoning, appartement), eventuele monumentale bescherming (beschermd stads/dorpsgezicht, gemeentelijk of rijksmonument), de grootte van de woning en de mogelijkheden om nieuwe technieken in te passen in de bestaande woning. Voor een gemiddelde woning moet je denken aan grofweg 40-60K en dat is voor de meeste huishoudens onbegonnen werk, zelfs niet met leningen omdat die eenvoudig niet verstrekt worden.Bovendien zitten woningeigenaren niet te wachten op extra woonlasten die niet volledig gecompenseerd kunnen worden met lagere energiekosten.

Warmtepomp kan rendabel zijn
Voor wie de poen heeft is het wel interessant om de nodige investeringen te doen, zeker wanneer deze gecombineerd kunnen worden met een grondige renovatie of wanneer er relatief weinig aanpassingen nodig zijn. Zo moet ik alleen nog balansventilatie plaatsen en nog een paar kleinere isolatiewerken om onder de 30 kWh/m²a te komen (zit nu op 36). Verder is al een perfecte plaats voorzien voor de buiten-unit van de warmtepomp die daarbij de restwarmte van de balansventilatie kan benutten. Moet je kostbare verbouwingen laten doen dan is het minder interessant om over te stappen op een warmtepomp.

Beter alternatief
Heb je geen tienduizenden op de bank om te investeren of koop je liever een nieuwe badkamer/keuken/Stromer dan is het beste alternatief om het gasverbruik met enkele goedkope maatregelen (kierenjacht/nieuwe tochtstrips op ramen en deuren, betere inregeling verwarming, radiatorfolie, waterbesparende douchekop) zoveel mogelijk te verminderen. Ook valt er veel te besparen op minder-met-minder maatregelen zoals de kamerthermostaat lager in te stellen (trui aantrekken) en korter douchen... geen populaire maatregelen maar als je financieel onder dreigt te gaan in het onzinnige klimaatgeweld zijn dit wel belangrijke zaken.

Wal en schip
Ik vind de nieuwe Klimaatwet vooral getuigen van randstedelijke arrogantie (wil je die windmolens zo graag zet ze dan ook lekker allemaal in Amsterdam) en misselijk makend opportunisme van grote bedrijven die zichzelf een vaalgroen jasje aanmeten om zo een graantje mee te pikken van de klimaathysterie. Ik heb mijn hoop inmiddels gevestigd op de wal die het schip zal keren, laat de black-outs, de energiearmoede en faillissementen van MKB maar komen, we krijgen wat we verdienen! En dat het Klimaatschip spoedig mag zinken. :bu:
Martin

Wat mij aan deze wet opviel, was de snelheid hoe dit allemaal aangenomen werd. Normaal gesproken duurt het soms jaren voordat een wet ook definitief aangenomen word.
De Algemene Rekenkamer moet de wet trouwens nog doorberekenen heb ik gehoord. Ik ben erg benieuwd wat daar uit komt..
Maar zo te lezen is deze wet puur bedoeld als extra belastingmaatregel lijkt het om de aardgasbaten die nu dus weg vallen te compenseren.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Het probleem waarmee te dealen is de welvaartsverslaving. Wanneer iedereen een voldoende stap terugzet door gedragsverandering of aangekondigde black-outs is het klaar.

Krimp op Schiphol, krimp energieverspillende industrie, weren van onnodig China spul, trans-Atlantische scheepvaart stoppen, vriendschappen over de grens afstoten en vrienden in je straat maken, lagere levensverwachting accepteren, dijken doorprikken en natte voeten accepteren, afval hergebruiken, luxe inleveren, eenvoudig leven, trui aan trekken, meer bewegen, zelf je eten verbouwen, airco uitbannen en hitte accepteren, verminderen vlees eten, ipv. nieuwbouwen verbouwen, niet slopen maar herstellen, stoppen met erfgoed onderhouden maar herbestemming, onnodige beroepen afschaffen en mensen op noodzakelijke posities te werk stellen, afscheid nemen van ouderen die hulpbehoeven en niet meer bijdragen, onder de grond gaan wonen, wegen opdoeken, zonder huis in tenten gaan wonen en klaar.

Voor het beetje stroom dat dan nog nodig is zijn windmolens prima toereikend.

Omdat dit allemaal niet te reguleren is en Nederlanders dit helemaal niet willen krijgen we als second best de Klimaatwet. Iedereen gaat financiele pijn voelen. Polderen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Martin schreef: 05 aug 2018, 13:46 Wat mij aan deze wet opviel, was de snelheid hoe dit allemaal aangenomen werd. Normaal gesproken duurt het soms jaren voordat een wet ook definitief aangenomen word.
De Algemene Rekenkamer moet de wet trouwens nog doorberekenen heb ik gehoord. Ik ben erg benieuwd wat daar uit komt..
Maar zo te lezen is deze wet puur bedoeld als extra belastingmaatregel lijkt het om de aardgasbaten die nu dus weg vallen te compenseren.
Goed gezien Martin, de aardgasbaten bedragen jaarlijks 15 miljard euro en genereren zo 6% van de jaarlijkse rijksinkomsten, ofwel van het gas los geeft een financieringsgat van 15 miljard dat met 7,5 miljoen huishoudens opgehoest moet worden ofwel een extra aanslag van € 2.000 per huishouden per jaar. Dat is onmogelijk allemaal via de energierekening te compenseren (want meer dan verdubbeling!!!) maar reken maar dat een flink deel daarvan via de energierekening wordt belast. Een ander deel zal uit BTW-verhoging, brandstofaccijns, verhoging eigen risico ziektekosten en inkomstenbelasting komen.

Daar bovenop komen nog de kosten voor de Klimaatwet, berekend op 580 miljard euro in 32 jaar geeft dat nog een € 2.400 per huishouden per jaar. Totaal € 4.400 extra kosten per huishouden per jaar, good for nothing, het klimaat verandert er echt niet door.

En vandaar deze topic, hoe ontwijk ik deze waanzin...
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

sustainibillity ladder.png
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Wishfull thinking, de werkelijkheid zal eerder omgekeerd zijn... 2030 is slechts 11½ jaar verder en er zijn geen tekenen dat er iets drastisch/fundamenteels gaat veranderen behalve dan het verergeren van de financiële offers van burgers via belastingen. Van alle groene poeha kan dat WEL op korte termijn gerealiseerd worden. :bj

En daarom alle reden om je nu financieel weerbaar te maken tegen the great robbery door onze roverheid.
Martin

Dat mensen nog helemaal niet klaar zijn voor de klimaatwet blijkt wel weer uit de verkoop van de HR ketels die nog nooit zo populair is dan nu. Een kennis van mij heeft een installatiebedrijf en hij vertelde mij laatst dat hij het nog nooit zo druk heeft gehad met plaatsen van nieuwe HR ketels. Maar nee, de regering wil met stoom en kokend water deze draak van een klimaatwet door onze strot duwen. Het gaat te snel en de technologie van vooral warmtepompen staat nog in de kinderschoenen.

https://www.nu.nl/wonen/5426753/hr-kete ... ingen.html
Laatst gewijzigd door Martin op 23 aug 2018, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie