Definitie wind mee?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zat vanochtend weer eens lekker te filosoferen op de fiets, wat moet je anders doen als je lekker in zen mode tussen de akkers doorfietst 8-)

Wat is volgens jullie eigenlijk de definitie van wind mee? Is dat: "de wind gaat in dezelfde richting als jij", of meer iets van: "de wind duwt je effectief vooruit".
Zit een subtiel verschil in. Als de wind in dezelfde richting gaat als mij, maar de wind gaat met 20 km/h en ik met 45 km/h dan duwt de wind tegen mijn voorkant aan, ofwel: de wind duwt me niet vooruit...

Ik kwam hierop door een uitspraak die ik ooit las: "als je snel genoeg gaat heb je altijd wind tegen"... maar dat ligt dus aan je definitie :geek:
(je kunt je maar met onzinnige dingen bezighouden, toch?)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Hahaha, mooi die gedachtegang :) En mooie uitspraak ;)
tilegenerator.jpeg
tilegenerator.jpeg (53.2 KiB) 3334 keer bekeken
Ik zou zeggen: als de wind dezelfde kant opwaait als jij op fietst, heb je wind mee.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wind mee is voor mij wind die dezelfde kant uit waait als dat ik fiets, ongeacht hoeveel hulp ik erbij voel. Wind tegen idem, maar dan andersom dus *s

Mijn wind mee of tegen is ook écht wind mee of tegen, en niet wind schuin mee of tegen (wat ook lekker funest voor je actieradius is, want als het erg wordt ga je zwabberen). Ik fiets in één streep van west naar oost en terug en ik woon aan zee. De eeuwige westenwind is mijn grote vriend en irritantste vijand.

stravakaart.jpg
stravakaart.jpg (145.05 KiB) 3325 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Als optimist zou ik zeggen: Als het niet tegenzit, zit het mee. :cool2:

Nog steeds heb je minder wind tegen, als je sneller gaat dan de meewind, dan wanneer het tegenwind is.

Eigenlijk moet je alleen kijken naar de hoeveelheid luchtweerstand.
Met harde wind(richting) mee heb je weinig tot geen luchtweerstand.
Met een beetje wind(richting) mee heb je iets meer luchtweerstand.
Bij windstilte heb je nog iets meer luchtweerstand
Met tegenwind neemt de luchtweerstand verder toe.


De eeuwige westenwind zorgt ervoor dat ik bijna altijd mijn gehele traject, heen en terug, de wind van de zijkant heb.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

thijser schreef: 15 mei 2018, 13:03 Hahaha, mooi die gedachtegang :) En mooie uitspraak ;)

tilegenerator.jpeg
Ooh, sexy zo op een tegeltje :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

LNY schreef: 15 mei 2018, 13:18 Als optimist zou ik zeggen: Als het niet tegenzit, zit het mee. :cool2:
Of zoals Theo Maassen zegt: "een optimist is een slecht geinformeerde pessimist" ;p

Maar stiekem ben ik zelf ook een enorme optimist, mijn idee is echter meer: "het zit mee". Met wind tegen heb je een lekkere training en met wind mee heb je lekker hoge snelheden. En met regen heb je geforceerde waterkoeling, hoef je minder te zweten en kun je dus sneller aan het bier :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt voor jullie reacties. Wind mee is dus wind in dezelfde richting als jezelf. Het tegeltje mag dus blijven :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 15 mei 2018, 13:18 Nog steeds heb je minder wind tegen, als je sneller gaat dan de meewind, dan wanneer het tegenwind is.
True. Ik kijk voordat ik vertrek altijd nog even snel op weeronline. Vooral vanwege de wind. Dan zie ik: oh mooi ik heb een zacht westenwindje mee. Ga ik Stromeren, hoepla naar 45km/u, héb ik me toch een wind in mijn gezicht. Nog maar eens een blik op de richtig van de vele windmolens op mijn route: ja, toch echt wind mee. Voel je niks van als-ie kracht 3 of minder is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zie daar de basis achter mijn gedachtegang van vanochtend :D
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik voel me ook ineens helemaal filosofisch. Ik wist niet dat ik het kon :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie