Je eerste tocht op je Stromer !!!!

jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Krid schreef: 18 sep 2018, 09:13 In Zeeland waait het dikwijls serieus, je gaat plezier beleven met je nieuwe fiets.
Gefeliciteerd.
Ja, het kan hier aan de kust inderdaad venijnig waaien, tandje 3 ondersteuning is geen overbodige luxe :)
ST1X 2018 ><>
Lomito

jick schreef: 18 sep 2018, 08:58Maar toen ik vorig jaar mijn CO2 emissies eens ging berekenen, kwam de auto toch wel snel bovendrijven.
Geen idee waarom je daar aan zou rekenen, CO2 is een waardevolle bouwsteen van de koolstofcyclus waar al het leven op aarde op gebaseerd is. Het CO2-gehalte stijgt gelukkig weer een beetje zodat planten minder water nodig hebben en zelfs in droge gebieden kunnen groeien. Het resultaat van 25 jaar CO2-opluchting mag er wezen: de wereldvoedselproductie is flink toegenomen waardoor het aantal ondervoede mensen is gedaald van 19 naar 11% van de wereldbevolking terwijl in diezelfde 25 jaar de wereldbevolking is toegenomen 5,3 naar 7,3 miljard. Bij gelijkblijvend CO2-gehalte van 280ppm zouden de planten in ademnood zijn, zou de vergroening van de aarde niet hebben plaatsgevonden en zou de ondervoeding explosief gestegen zijn.

Je hoeft je dan ook geen schuld te laten aanpraten door politiek correcte klimaatkwezels over de productie van CO2. Wat wij als mens aan CO2 produceren is nog altijd een fractie van de natuurlijke productie en het klimaat blijkt telkens veel minder gevoelig te zijn voor CO2 dan in de rekenmodellen steeds is aangenomen (eerst 6,0°C stijging bij verdubbeling CO2-gehalte, later 3,5 en op basis van historische gegevens komt de klimaatgevoeligheid op ergens rond de 1,0°C). De menselijke bijdrage aan de reeds lichte opwarming van de aarde is daardoor minimaal en de gevolgen van die opwarming blijken ook allemaal erg mee te vallen, als je tenminste niet alles voor zoete koek slikt wat Peter Kuipers Munneke ons dagelijks wil doen geloven via de Nationale Propaganda Organisatie. De onzinnige aandacht voor CO2-reductie beschouw ik als collectieve dwaasheid.

Neemt niet weg dat je met een Stromer veel minder energie per kilometer gebruikt (600 Wh/km met auto en 15 Wh/km met Stromer) en aangezien we nog steeds voor 85% energie halen uit fossiele brandstoffen die vervuilend zijn bij verbranding is het gebruik van een Stromer ter vervanging van een auto zeker gunstiger voor de luchtkwaliteit. Verder draagt de snelle fiets bij aan meer ruimte in de stad, minder/geen stank- en geluidsoverlast, en aan de gezondheid/fitheid van de fietser.

Een goede keuze dus in meerdere opzichten!
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Interessante mening Lomito :)!

CO2 is zeker een waardevolle bouwsteen. Dat is water ook, maar aan teveel water ga je dood. Ik ben het zeker niet met al je punten eens. Je legt naar mijn idee onterechte verbanden. Zo is de wereldvoedselproductie absoluut niet gestegen als gevolg van de toename van de CO2 concentratie in de atmosfeer, maar is dit een gevolg van de meer intensieve landbouw en een efficiëntere opbrengst per ha. Dit is weer het gevolg van veel onderzoek, maar veel meer nog van een veel hogere inzet van kunstmest (en dan specifiek fosfaat, wat gemijnd wordt), mondiaal. Nederland speelt op beide vlakken trouwens een belangrijke rol, met onze universiteiten en onze kunstmestfabriek in Zeeuws Vlaanderen. Overigens, de productie van kunstmest is ontzettend vervuilend, aangezien aardgas wordt ingezet om stikstof te fixeren uit de atmosfeer (Haber-Bosch). De CO2 concentratie in de atmosfeer doet in dat plaatje niet mee. Onderstaande grafiek spreekt in dit opzicht boekdelen:
Afbeelding

Wat wij als mensen aan megatonnen CO2 de atmosfeer inbrengen is inderdaad een schijntje van wat de natuur soms uitstoot, maar als je zowel de productie als fixatie van CO2 door de natuur bekijkt, wordt het rekensommetje toch net even wat anders. Video ter illustratie. Dat eerdere rekenmodellen een ander beeld laten zien dan de huidige kennis, bewijst alleen maar dat het een complex en lastig in te schatten materie is. Denk aan het CO2 bufferend vermogen van oceanen, dat is lastig te berekenen en de complexe modellen die dit effect proberen te berekenen moeten steeds proefondervindelijk worden bijgesteld. Dit bewijst nog niet dat het stijgende CO2 gehalte in de atmosfeer geen probleem is. En als straks een berg methaan uit de grond komt als de permafrost gaat ontdooien, komen we pas echt in een negatieve spiraal omdat het broeikasgaseffect versterkt wordt.

Ik laat me zeker door niemand zomaar iets voorrekenen, maar duurzaamheid en klimaat is mijn werk. En sommige politici of CEO's zijn dan misschien wel vooringenomen of onwetend, maar wetenschap is dat over het algemeen toch echt niet. Getallen en waarnemingen verander je ook niet zomaar even. Dat CO2 soms als hoax wordt neergezet kan mij redelijk frustreren, met name omdat we de gevolgen al zien in de extremere weerstypen, stijging zeespiegel, waterschaarste etc. Ik zou het willen omdraaien. De anti CO2 lobby (komend vanuit grote multinationals) is veel sterker dan bekend bij het grote publiek. De gevolgen zijn weer pijnlijk duidelijk wanneer je op dit vlak de verandering van het politieke klimaat in Amerika observeert.
ST1X 2018 ><>
Lomito

jick schreef: 18 sep 2018, 11:27 Interessante mening Lomito :)!
Kan wel zijn maar het is hier niet de plaats om daar over door te zagen. Ik heb mijn vermetele uitstapje over CO2 ook geprobeerd te redden door on topic te eindigen! :lol:
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Lomito schreef: 18 sep 2018, 13:21
jick schreef: 18 sep 2018, 11:27 Interessante mening Lomito :)!
Kan wel zijn maar het is hier niet de plaats om daar over door te zagen. Ik heb mijn vermetele uitstapje over CO2 ook geprobeerd te redden door on topic te eindigen! :lol:
Hahaha eens. Ik kan het vaak niet laten. Agree to disagree dan :ay
ST1X 2018 ><>
Lomito

jick schreef: 18 sep 2018, 13:23 Hahaha eens. Ik kan het vaak niet laten. Agree to disagree dan :ay
Ik wil best wel even verder sparren via PB. Om mijn standpunt te begrijpen zou je eens het volgende bericht kunnen lezen: https://www.climategate.nl/2018/09/mari ... k-correct/ waar ik rechts ben en belachelijk vaak politiek correct bezig ben. :dwarf:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Liever niet via pb. Deze discussies verdienen openheid en geen achterkamertjes ;)

Zelf zit ik niet diep genoeg in de materie (en ben gewoon te lui om echt te graven) om echt onderbouwde repliek te geven. Ik ben meer het gut-feeling type en gebruik vooral mijn ogen en neus om dit in mijn directe omgeving te staven.

Goede inhoudelijke discussies vind ik dan ook te leuk om niet van te kunnen meegenieten.

Eerste stromertocht is gewoonweg een uur maniacaal grijnzend rondrijden :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Wiebe schreef: 19 sep 2018, 09:22 Liever niet via pb. Deze discussies verdienen openheid en geen achterkamertjes ;)
Liever ook openbaar maar zeker niet in deze topic. In Off-zone heb ik al een voorzetje gegeven met een onderwerp over de gevolgen van de Klimaatwet en hoe men zich als hardwerkende burger tegen de financiële gevolgen kan beschermen. Met uiteraard een link naar de speed pedelec waarmee de voorgenomen (extra) CO2-tax op het gebruik van fossiele brandstoffen vermeden kan worden.
puurstromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2018, 10:19

Gisteren mijn kenteken ontvangen voor mijn ST1X en maar direct aan mijn woon-werk rit begonnen.
WOW ! :o

Op mijn allereerste dag direct 74km gefietst. Op de heenrit veel forse tegenwind (kanaalweg) waar ik max rond de 41-42kmh heb gereden. Na 42km (kleine omweg gemaakt) stond batterij nog op 42%. Op de terugweg eerder wind mee en na 32km stond de batterij nog op 52%. Trouwens, met wind in de rug was de kruissnelheid effectief rond de 44-45kmh. Gemiddeld had ik 34.8 kmh met all druk verkeer, lichten en stuk slechte weg inbegrepen.

Ik zal voor de veiligheid toch maar telkens mijn lader meenemen. Ik heb de Ortlieb fietstassen met aan de ene kant fietsspullen (lader, reserveband, slot,...) en aan de andere kant mijn laptop en kledij. Niets last van gehad. Het stoorde totaal niet, die bagage.

Dus heel tevreden over de eerste dag. Voel me niet zo lekker, last van een virus? :roll:
ST1X 2018 met fietsbel van 4 euro , bodyfloat en shockstop. WW 34km enkel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

puurstromer schreef: 21 sep 2018, 08:20 Dus heel tevreden over de eerste dag. Voel me niet zo lekker, last van een virus? :roll:
Heb geen medische achtergrond, maar ik denk dat je een beginnende verslaving te pakken hebt :cool2:
Is niet erg, er zitten op dit forum meer mensen die er last van hebben. Ik totaal niet hoor, maar al die anderen :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie