Printplaat stuk bij ST1X

Explorer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2017, 15:24

Vorige week deed mijn stromer het niet meer na een wasbeurt (na regen).
Alles laten 2 dagen drogen, zonder resultaat. Fiets bij dealer binnengebracht, bleek er een kortsluiting te zijn in de hoofdprintplaat (gemonteerd in de schuine buis onder de batterij).
Ze hebben deze vervangen onder garantie, blijkbaar ben/was ik geen alleenstaand geval!
Alles terug in orde. Oef :ay
grtn Fred
TIP: opletten bij het reinigen van de fiets met water!
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Als ik me niet vergis zit daar inderdaad de motor controller, ik zou de fiets ook nooit daar al te veel met water bewerken, als ik zie hoe dit is "afgeschermd" is zoiezo niet waterproof daar.

Vind het raar dat daar geen soort van dichting rondom zit om het toch wat meer water repellent te maken
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Mijn wagen gaat wel al 19 jaar door een carwash. Alle electronica- en elektriciteitsonderdelen onderdelen hebben tot dusver hiervan nooit hinder ondervonden. Ik ben van mening dat bij het ontwerp hiermee moet rekening gehouden worden :!: Dat wordt mijn 3de vraag aan Anuschka Van Neve CEO tijdens de presentatie van de ST5 in Antwerpen.
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Explorer schreef: 27 nov 2017, 11:31
TIP: opletten bij het reinigen van de fiets met water!
Dus je fiets ook niet gebruiken bij regen?
Een fiets moet daar tegen kunnen, en een gebruiker/koper mag dit zeker niet "normaal"
vinden dat een fiets problemen krijgt door wassen/regen.
Voor mij kan en mag dit niet.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij hebben defecten aan de controller door vocht twee mogelijke oorzaken:

- Regen
- (Mogeljke) gebruikersfout bij het reinigen van de Stromer

Dat eerste mag niet voorkomen, maar gebeurt helaas soms wel.

Bij dat tweede is altijd de vraag hoe de gebruiker de Stromer heeft gereinigd. Er zijn gebruikers die de richtlijnen van Stromer niet opvolgen, en tijdens het reinigen de accu in de Stromer laten zitten en gewoon de hogedrukspuit erop gooien, want: "moet kunnen". Even los van wat wij vínden van die richtlijn: hij is er, en als je je er niet aan houdt en de boel gaat stuk, dan mag je al lang blij zijn dat Stromer coulant is en het defect herstelt.

Dat gezegd hebbende maak ik me ook wel wat zorgen over vocht en de Stromer. De controller is gesealed en zou dus bestand moeten zijn tegen vocht. De stekkertjes aan weerszijden van de controller ogen echter niet alsof ze ook maar iets aan IP rating hebben, en dat baart me wel zorgen. Zeker als ik hier op het forum foto's voorbij zie komen van afdekplaatjes van de trapas die niet goed aansluiten, waardoor de boel onderin het frame, waar een deel van de stekkertjes zit van de controller zit, echt druipnat is.

Verder hebben we nog de accudeur die niet bij iedereen goed sluit, en de lange afdekplaat onder de framebuis die niet afsluit, vanwege de ventilatie. Als er vocht bij de controller kan komen vanwege de constructie van de Stromer, dan deugt of de constructie niet, of de elektronica achter die constructie is onvoldoende bestand tegen het vocht dat ook bij normaal gebruik (rijden in de regen) binnen kan dringen, of allebei.

Ik denk dat Stromer hier nog wel wat dient te verbeteren, want zolang de controller stuk kan gaan van fietsen in de regen, kan Stromer feitelijk niemand aanpakken die de Stromer wast zonder rekening te houden met de richtlijnen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Mijn persoonlijke zorg: als de 2 jaar garantietermijn verstreken zal zijn en de controller gaat defect door deze ontwerpfout. Wie zal dan de eindgebruiker verdedigen. Ik wil daarom een antwoord horen van Stromer zelf. :?:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan zul je je ook moeten richten tot Stromer zelf. (We vernemen natuurlijk graag de reactie van Stromer.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik denk dat de stekkertjes waar je het over hebt op zich wel zo mogen zijn zolang de spanning niet hoog genoeg is sluiten die niet zo maar kort met andere stekkers, ik verbaas me op het werk nog steeds hoe sommige dingen blijven werken :lol:.

Wat ik wel al gelezen heb (onder andere nu in dit topic) is dat de "gesealede" controller het blijkbaar toch begeeft onder vocht en dat zou absoluut niet mogen.

Heb daarnet men ST2 badje gegeven met de tuinslang en muc off en had eerst de batterij eruit gehaald, batterij compartiment dicht gedaan met elastiek en doekje ingestoken zoals stromer zegt.

Alles op laag debiet gesproeid en vervolgens muc off borstelen en weer afspoelen, daarna met microvezel opgedroogd en omhoog gehangen binnen in zijn "verwarmde" staanplaats.

Daar blijft hij zo hangen met het compartiment open tot morgenvroeg, ik vertrouw het zaakje anders niet na alles hier op het forum te hebben gelezen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk ook dat dit de juiste manier is, het is ook precies hoe Stromer het omschrijft plus een stap extra: uitgebreid laten drogen. Chapeau! (Bij sommige anderen die een storing hadden na het wassen van hun Stromer blijft het weleens vaagjes, wat ze er nu precies mee hebben uitgehaald, ook op FB... Ook het omgaan met de Stromer alsof het een auto is: willen we misschien wel, maar is vooralsnog not done.)

Ik gebruik trouwens niet eens een tuinslang. Gewoon sopje en doekje.

Als je met jouw methode alsnóg problemen krijgt, dan zou ik Stromer echt door de telefoon trekken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Als je de Stromers nog niet met een zachte douche mag afspoelen en de batterij er moet uithalen en er ook nog eens een vod moet insteken omdat hij anders kapot gaat, dan is er iets grondig mis met het ontwerp...punt
En dan kunnen ze nog zoveel hanleidingen schrijven als ze willen.

Hopelijk hebben ze hun ST5 beter op orde
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie