Acculader start niet op als ST1 X uit staat

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is vanaf dag één een beetje gedoe met het opladen van de accu van mijn ST1 X als deze in de fiets zit. (Accu laden als ik deze uit de fiets heb verloopt vlekkeloos.) Als de fiets uit staat terwijl ik de lader aan mijn fiets koppel, dan wilde de lader niet altijd bij de eerste poging registreren dat hij ook echt aan het werk moet. Eerst knippert het tweede groene lampje op de lader, daarna gaat het constant branden, en klaar. De lader schakelt niet aan, alsof de accu vol zou zijn terwijl dit niet zo is.

In het begin lukte het meestal wel na een paar keer proberen (connector uit en weer in), maar inmiddels kan ik de batterij alleen nog maar opladen als ik de lader aan mijn ST1 X verbind wanneer de fiets aan staat. Dat de bike na verloop van tijd op stand-by/uit gaat onderbreekt het laadproces niet. Kennelijk gaat het goed als de lader de eerste "trigger" maar heeft gekregen terwijl de fiets aan staat. Ik vind het raar, sowieso, maar ook omdat het eerst half-half goed ging met de fiets uit, en na verloop van tijd helemaal niet meer.

Ben ik de enige bij wie de de acculader niet inschakelt als deze op de Stromer (met de accu erin) wordt aangesloten terwijl de Stromer uit staat?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Vorige week sprak ik met Reinout-ST1x en die had hetzelfde probleem: laden op de accu gaat prima, laden op de fiets niet. Ik heb het ook een paar keer gehad maar na de update naar versie V 3.0.4.5 4768 geen last meer gehad.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb gisteren de nieuwste firmware update voor de ST1 X gekregen van Stromer (van die Nederlands sprekende medewerker inderdaad ;) ) en ik had beetje de hoop dat het probleem hiermee zou zijn verdwenen, maar niet dus.

En kennelijk ben ik niet de enige. Dank voor de info. Het is geen onoverkomelijk issue, maar naar mijn idee hoort dit niet zo. Ik zal het toch eens aan mijn dealer voorleggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn dealer heeft één ander geval meegemaakt met hetzelfde euvel. Officieel hoort de fiets niet eens aan te staan als de lader erop wordt aangesloten, dus deze situatie moet wel worden opgelost.

Oplossing is volgens Stromer het vervangen van de controller, en dat gaat de dealer onder garantie in orde maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

hier geen problemen bij het opladen, zowel in als uit de fiets. (wel omgekeerde volgorde van aansluiten dan m'n dealer zei, ik volg de gebruiksaanwijzing, zo gaat het prima)
Met m'n testfiets een tijdje terug wel wat moeilijkheden (uiteindelijk gezien dat door de sterke magneet er hele kleine stukjes metaal aan plakten (ik denk stukjes van een nietje of zo), hierdoor liep het laden niet zoals het hoorde).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik volg inderdaad ook de handleiding: eerst stekker in stopcontact, daarna stekker in Stromer. De contactpunten had ik al nagelopen en daar zit het 'm ook niet in.

Wel een goeie tip van je, dat er metaalrommel aan de connector kan blijven plakken vanwege de magneet, want zoiets had mij zeker ook kunnen gebeuren aangezien ik de lader 3x per week (weliswaar in een zakje) in mijn tas mee naar mijn werk neem. Totaal niet bij stil gestaan. Eigenlijk zou er een beschermkapje om die connector moeten zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jempike
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2017, 16:55

Als ik mijn batterij oplaad aan de accu dan laad hij maar op tot 92%. Heb dit al een paar keer voorgehad. Aan de fiets zelf laad ie op tot 100% :shock: . Nog iemand dit voorgehad?
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Jempike,

da's precies andersom dan het laadprobleem wat Anne Wim en ik ondervinden. Wij hebben juist geen problemen als we extern opladen (dan komen we altijd op 100 % geladen uit) maar als we de lader op de fiets aansluiten (dus accu geplaatst) dan hebben we een gevalletje Russisch Roulette.....oftewel je hebt geen idee wanneer het systeem vind dat het klaar is. Dat kan bij 60% zijn, maar evengoed bij 80%.
Wat ik zeker heb geconstateerd is dat de laadcyclus (bij geplaatste accu intern) verstoord wordt door het aanzetten van de app; dus dat zal je even moeten laten.

De vraag is al genoteerd door Sylvia; wordt gesteld op de Eurobike.
Grtz, Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 28 aug 2017, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

We hebben inderdaad nu bijna alle smaken vreemd laadgedrag al gehad, ook bij mijn ST1 X werkt het nog altijd niet naar behoren (laden met accu in fiets start niet als fiets uit staat, maar alleen als ik de lader aansluit nadat ik de fiets aan heb gezet, terwijl de fiets volgens mijn dealer juist moet staan om te mogen laden).

Zoveel onvoorspelbaar laadgedrag lijkt mij iets waar Stromer echt snel wat aan moet gaan doen. Wordt met prioriteit aan Stromer voorgelegd op Eurobike!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Dacht ik onderweg ook nog aan. Niet 100% laden heb ik (nog?) geen last van. 2 a 3 x inpluggen in de fiets..en dan doet ie t wel. Echt vervelend. Ik WIL op mn werk intern laden. Anders dubbel risico: dure accu op mn bureau en fiets niet gelockt. Grrr
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Plaats reactie