Acculader start niet op als ST1 X uit staat

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je accu in de Stromer probleemloos oplaadt terwijl de Stromer UIT staat, is er volgens Stromer niks mis met jouw Stromer.

De Nederlandse technische man van Stomer die ik op Eurobike heb gesproken, geeft aan dat het laden met de Stromer aan problemen kan geven zodra je contact met je Stromer maakt via de OMNI app. Dit zorgt ervoor dat je Stromer aan gaat (terwijl die dus uit moet staan om probleemloos te laden), waardoor er dingen verkeerd kunnen gaan.

Even los van wat wij daar zelf van vinden, zijn de instructies van Stromer in de handleiding dus wel volledig duidelijk: accu laden in Stromer doe je met de Stromer UIT. Gaat dat goed: niks aan de hand. Gaat het fout omdat je de Stromer bijvoorbeeld gelocked/op stand-by hebt staan en maak je tijdens het laden contact met je Stromer via de OMNI app, dan heb je de handleiding dus niet gevolgd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
GuLe
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017, 16:14

Stromeur schreef: 29 okt 2017, 18:41 Als je accu in de Stromer probleemloos oplaadt terwijl de Stromer UIT staat, is er volgens Stromer niks mis met jouw Stromer.

De Nederlandse technische man van Stomer die ik op Eurobike heb gesproken, geeft aan dat het laden met de Stromer aan problemen kan geven zodra je contact met je Stromer maakt via de OMNI app. Dit zorgt ervoor dat je Stromer aan gaat (terwijl die dus uit moet staan om probleemloos te laden), waardoor er dingen verkeerd kunnen gaan.

Even los van wat wij daar zelf van vinden, zijn de instructies van Stromer in de handleiding dus wel volledig duidelijk: accu laden in Stromer doe je met de Stromer UIT. Gaat dat goed: niks aan de hand. Gaat het fout omdat je de Stromer bijvoorbeeld gelocked/op stand-by hebt staan en maak je tijdens het laden contact met je Stromer via de OMNI app, dan heb je de handleiding dus niet gevolgd.
Duidelijk verhaal.
Alleen kan het ook mis gaan tijdens het laden (bij het intern opladen en Stromer in standby) wanneer je tussendoor niet contact maakt met de OMNI app.
Heb de handleiding van de fiets erbij gepakt maar zie dat stukje niet staan dat de fiets uit moet staan. Misschien dan dit dan in de handleiding van de oplader zit?
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Bij het opladen van de batterij in de fiets wordt de lader aangesloten op een Rosenberger connector (gemonteerd op de fiets). De voedingsdraden worden via een elektronische schakelaar doorgezet naar de batterij. Het sluiten van deze schakelaar verloopt nu (extra) doorheen de controller, aangestuurd via de CAN bus. Een afgesproken protocol zorgt voor de goede werking en startproces van het laden.
Nadelen bij opladen via deze Rosenberger connector op onze Stromer :bh:
1/ Nu staan 3 elektronische schakelaars in serie (lader - controller - batterij).
2/ Bijkomende connectoren staan in serie tussen de lader en de batterij
3/ De uitwisseling van het protocol tussen de lader en de batterij verloopt bovenop (parallel) de bus met de verbonden controller. Dat is de reden waarom de controller uitgezet moet worden via de OMNI. Het protocol op de bus (tussen de lader en de batterij) kan verstoord worden. Een goed software programma kan bus conflicten opvangen (vandaar de software wijzigingen vanuit het verleden).

Nu praktisch:
1/ Zie na de connector van de lader dat deze goed contact maakt met ingebouwde connector van de fiets. Metalen deeltjes kunnen al eens aantrokken worden door de magneet connectors en de goede sluiting van de contacten hinderen.
2/ Mijn persoonlijk advies :idea: : Gebruik bij voorkeur een rechtstreekse verbinding tussen de lader en de batterij (minder contacten, minder verliezen).

Als techneut kan je, zonder demontage, nog verdere foutanalyse uitvoeren.

Kan je nog volgen ;)? Graag feedback hoe het probleem opgelost werd.
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Duidelijk verhaal!

Ik kan mijn ST1x (983 Wh) echter alléén laden als de fiets is INgeschakeld. Wanneer ik de lader aansluit op een uitgeschakelde fiets slaat de lader niet aan. Enig idee hoe dit te verhelpen?
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat had ik dus ook met mijn ST1 X. Mijn advies: leg het door aan je dealer en geef daarbij aan dat de technische man van Stromer Nederland graag wil bekijken hoe dit is op te lossen. (Dat is namelijk ook wat hij mij vertelde toen ik hem hierover sprak op Eurobike.)

Bij mij is destijds de controller vervangen, maar dit loste het niet op. Later is de controller nog eens vervangen vanwege een ander probleem, maar ook hierna kon laden in de Stromer alleen met de fiets aan. Ik heb het erbij gelaten, omdat het laden met de Stromer aan verder wel altijd vlekkeloos verliep, dus ik vind het geen onoverkomelijk probleem.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

GuLe schreef: 30 okt 2017, 10:21 Heb de handleiding van de fiets erbij gepakt maar zie dat stukje niet staan dat de fiets uit moet staan. Misschien dan dit dan in de handleiding van de oplader zit?
Er is geen aparte handleiding voor de lader.

Maar je hebt volgens mij gelijk! Dit staat wel heel duidelijk in de handleiding van de ST1, maar ik vind het ook niet terug in de handleiding van de ST1 X/ST2/ST2 S (versie 3.0 2018). Het wordt nu wel steeds vreemder ja, want in dat geval is óf de handleiding onvolledig (want ik heb zowel van mijn dealer als op Eurobike echt wat anders vernomen van Stromer: bij opladen in de Stromer moet mijn ST1 X altijd UIT), of het zou volgens de handleiding niet uit mogen maken of de Stromer aan of uit staat, en of we nu wel of niet tijdens het laden verbinding met de Stromer maken via de OMNI app (en dat doet het dus duidelijk wel).

Bij wie alles goed gaat met intern laden - aan/uit/OMNI - lijkt me er niks aan de hand. Bij iedereen met een ST2 / ST2 S / ST1 X die wel gedoe heeft: huppekeetje naar de dealer voor instructies.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
GuLe
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017, 16:14

Stromeur schreef: 30 okt 2017, 17:38
GuLe schreef: 30 okt 2017, 10:21 Heb de handleiding van de fiets erbij gepakt maar zie dat stukje niet staan dat de fiets uit moet staan. Misschien dan dit dan in de handleiding van de oplader zit?
Er is geen aparte handleiding voor de lader.

Maar je hebt volgens mij gelijk! Dit staat wel heel duidelijk in de handleiding van de ST1, maar ik vind het ook niet terug in de handleiding van de ST1 X/ST2/ST2 S (versie 3.0 2018). Het wordt nu wel steeds vreemder ja, want in dat geval is óf de handleiding onvolledig (want ik heb zowel van mijn dealer als op Eurobike echt wat anders vernomen van Stromer: bij opladen in de Stromer moet mijn ST1 X altijd UIT), of het zou volgens de handleiding niet uit mogen maken of de Stromer aan of uit staat, en of we nu wel of niet tijdens het laden verbinding met de Stromer maken via de OMNI app (en dat doet het dus duidelijk wel).

Bij wie alles goed gaat met intern laden - aan/uit/OMNI - lijkt me er niks aan de hand. Bij iedereen met een ST2 / ST2 S / ST1 X die wel gedoe heeft: huppekeetje naar de dealer voor instructies.
Heb wel aparte handleiding van de oplader :cool2: maar goed, nog niet in gekeken of het hier wel in staat. Wel vreemd ja dat het wel in de ST1 handleiding staat.

maar wat eerder gezegt is, het enige wat "irritant" is, dat je niet verbonden met je fiets kan blijven om tussendoor even status te checken.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

dvdk schreef: 30 okt 2017, 13:25 Bij het opladen van de batterij in de fiets wordt de lader aangesloten op een Rosenberger connector (gemonteerd op de fiets). De voedingsdraden worden via een elektronische schakelaar doorgezet naar de batterij. Het sluiten van deze schakelaar verloopt nu (extra) doorheen de controller, aangestuurd via de CAN bus. Een afgesproken protocol zorgt voor de goede werking en startproces van het laden.
Nadelen bij opladen via deze Rosenberger connector op onze Stromer :bh:
1/ Nu staan 3 elektronische schakelaars in serie (lader - controller - batterij).
2/ Bijkomende connectoren staan in serie tussen de lader en de batterij
3/ De uitwisseling van het protocol tussen de lader en de batterij verloopt bovenop (parallel) de bus met de verbonden controller. Dat is de reden waarom de controller uitgezet moet worden via de OMNI. Het protocol op de bus (tussen de lader en de batterij) kan verstoord worden. Een goed software programma kan bus conflicten opvangen (vandaar de software wijzigingen vanuit het verleden).

Nu praktisch:
1/ Zie na de connector van de lader dat deze goed contact maakt met ingebouwde connector van de fiets. Metalen deeltjes kunnen al eens aantrokken worden door de magneet connectors en de goede sluiting van de contacten hinderen.
2/ Mijn persoonlijk advies :idea: : Gebruik bij voorkeur een rechtstreekse verbinding tussen de lader en de batterij (minder contacten, minder verliezen).

Als techneut kan je, zonder demontage, nog verdere foutanalyse uitvoeren.

Kan je nog volgen ;)? Graag feedback hoe het probleem opgelost werd.
Hoi...kun jij Stromer niet helpen met dit probleem? Ik kan nu helemaal niet meer aan de fiets laden.
Waarom hoor je geen ST2 met dit probleem? Betere techniek?


Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik heb aan het begin mijn ST1x ook geprobeerd op te laden als hij aanstond om met de OMNI app te kunnen kijken hoever het er mee stond (tijdens werkdag). Maar juist dan ging het bij mis; vaak niet geheel opgeladen. Mijn dealer zegt; fiets uit, oplader aan de 230V en dan in de fiets. Dit werkt bij mij een stuk beter!

Ik hoorde wel dat het beter zou zijn om er een tijdschakelaar tussen te zetten; zodat de oplader uitgaat zodra hij zijn werk gedaan heeft. Dit heb ik nu gedaan op mijn werk; tijdschakelaar op een uurtje of 5. Tot nu toe gaat het goed!

1 keer kwam ik bij de fiets en was hij maar 24% opgeladen (ben 60km in stand 1 teruggefietst... :? ).. maar ik denk dat dat kwam omdat ik later op mijn werk kwam en de begin tijd niet had gereset ;)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie