Testweek ST1 X

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vandaag met de Riese & Muller naar het werk en met deze prachtige ST1x terug.
Wat is het een heerlijk gevoel om met deze beauty door het verkeer te zoeven.
Met de R&M rijd ik kruissnelheid 36-37 en met dezelfde inzet op de Stromer 45-46.
In de hoogste versnelling is m'n beentempo net zo hoog als op m'n racefiets. Met de Stromer is dit tempo veel lager.
Deze hele week op de Stromer, heerlijk
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Stromend,
GENIETEN !!!!!

En je hebt een serieus hoge kruissnelheid met 45-46 km/h. Hoe lang is je enkele rit ?
Met mijn 61 km doe ik GEMIDDELD 37 km/h (over 8000 km gemeten) en dat betekent als ik fiets ergens zwevend rond de 42 km/h en de rest wordt weggevreten door bebouwde kommen etc.
Dus als jij 45-46 kan aanhouden moet je wel een heel storingsvrij parcours hebben.
En heb je helemaal de juiste fiets gekozen.

Nogmaals: geniet er van.

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat heerlijk Stromend, zo'n buitenkans om een week lang een ST1 X te kunnen testen. Zeer bruikbaar ook voor jou, aangezien je al een andere speed pedelec hebt, dus je weet wat je vergelijkt.

PS: Ik heb je bericht afgesplitst naar een eigen topic in het ST1 X forum (je haakte nu aan bij een ST1 topic, de ST1 is een ander model ;) )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Stromeur: dank je. Had het zelf te laat door.
Reinout St1x: met de R&M zit ik gemiddeld na 6000km op 31 per uur. De Stromer zal ik morgen op m'n rit van 31 km enkele reis timen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat oranje heel snel gaat.

(Serieus: wát een mooie kleur!)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vanochtend met een volle accu vertrokken voor de rit van 31km. Gisteren op de terugweg was na de rit nog 50% capaciteit over maar nu nog maar 41%. Zonder lader is het zaak om vanmiddag op stand 2 terug te fietsen omdat aan het eind van mijn rit 60 hoogtemeters met een stijging van 7-10% zitten.

Wat me opvalt aan de Stromer is dat m'n polsen sterker naar binnen gedraaid staan dan op mijn eigen fiets. Dit ervaar ik als minder comfortabel en meer sportief. Op een mountainbike zou ik dit kunnen waarderen maar voor cruisen vind ik dit minder prettig. Het lijkt mij ergonomisch niet verstandig voor me en zou het stuur dan ook vervangen voor een minder rechte variant.

1 van de schijfremmen piept. Daar zal de FM wat aan moeten doen want dat gaat me irriteren en niet vanzelf weg.

Houding van bovenlichaam is vrijwel dezelfde als op mijn andere fiets. Zadelpen is alleen te kort voor me. Wil dus ook even een andere pen of een 22" fiets uitproberen.

Het originele belletje mag eigenlijk die naam niet hebben. Wat een waardeloos ding op zo'n dure fiets!

De trekkracht is fors en houdt veel langer aan dan bij m'n R&M. Ik vind het beentempo en de kracht die het me kost op het kleinste tandwiel niet prettig en schakel liever 1 tandwiel groter voor lange stukken. Dit houd ik langer vol.

Kinderkopjes en oude steentjes geven forse klappen door. Vering is wenselijk.

De ST1x is een heel krachtige en prettige Speed Pedelec zoals ik verwachtte. Zie al weer uit naar de terugweg. :ay
Zou bij aanschaf wel gaan voor een grotere accu dan de standaard die op de testfiets zit.

Wensenlijst:
Direct een hardere bel plaatsen,
Grotere accu,
Minder recht stuur,
Verende zadelpen,
Niet inklappende standaard
Betere handvaten.

Jammer toch dat een aantal details wat aan de eenvoudige kant zijn. Past niet bij de hightech stijl van de Stromers vind ik.
Laatst gewijzigd door Stromend op 26 sep 2017, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Stromend,
Als het deze fiets wordt zijn je wensen al uitgebreid op dit forum besproken.

De fietsbel: denk aan een SpurCycle. Belachelijk duur en iedere euri waard. Ziet er ook nog eens decent uit.

De accu: wordt dus de blauwe 983 .

Minder recht stuur: kijk ook eens bij shockstop verende stuurpen . Met een 30 graden hoek zit je vrij rechtop en met een 0 of 6 hoek meer naar voren . Maar al deze versies verminderen de trillinfen vanuit de weg aanzienlijk.

Verende zadelpen. Zie bodyfloat; heb tot op heden alleen maar teveden gebruikers gehoord.

Stromer ze,
Reinout
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zo, vandaag de derde dag met de test Stromer ST1X.

Gisterenmiddag een mooie uitdaging om met 41% batterijcapaciteit de 31 km terug naar huis te fietsen. Op stand twee is de ST1X nog steeds rap. Op kruissnelheid vergelijkbaar met mijn R&M Cruiser, maar bij aanzetten kan de Stomer versnellen naar 43+ en dat kan met de Cruiser niet. De Cruiser is duidelijk begrenst vanaf 38kmh en de Stromer volgens mij op 46.

Gisterenmiddag was het heerlijk op de fiets waardoor de jas en onderlaag uit konden, heerlijk met blote armen. Wanneer maak je dat mee op 26 september?

Wanneer je let op de kleine verschillen in ondersteuning merk je duidelijk dat er een stuurapparaat tussen de accu en de motor werkt. Het Boschsysteem van de R&M is vrij recht toe recht aan in de aansturing van de ondersteuning. Bij de Stromer merk ik toch meer response op de rijdersimput.

De tijdswinst van de Stromer tov. m'n R&M is ongeveer 10 minuten op 31 km. Voor deze tijdwinst hoef ik de meerprijs voor de Stromer echt niet te overwegen. Het zal eerder gaan om de rijbeleving, de hogere trekkracht en de hogere kruis- en maxsnelheid.

Ik ben nog niet tevreden over de sterk ingedraaide stand van mijn handen en ga vanmiddag eens informeren naar een ander stuur dat voor de Stromer is toegelaten.
Vervangingsstuur dat op verzoek geleverd wordt met akkoord Stromer is een zwart alu met 30 degree knik. :ay

De zit op de Stromer voelt wat meer gedrongen dan op m'n eigen SP. Dit geeft voordeel bij het nemen van verkeersobstakels op snelheid. Door het lage zwartepunt op de Stromer kun je een verkeerstafel met 43kmh nemen. Dat is niet nodig omdat deze meestal in 30km zones liggen maar het kan wel comfortabel.

Verder is mijn algemene indruk dezelfde als ik eerder beschreef. Ik mis steeds meer een goede bel!
De FM heeft er meteen een goede bel opgezet voor me/ons. :ay
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Aan het eind van de testweek maar eens een praatje met Nelis van Dikkenberg gemaakt.
Het is duidelijk hoeveel er bij de R&M moet voor een mooie ST2. Nu begint het wikken en wegen.
Wat ik wil past net niet binnen het budget, da's weer jammer.

Heb de ST2 in 20 en 22, een ST1X in 20 met body float en de ST2S in 20 geprobeerd.
Ik zit door m'n beenlengte aan de bovenkant van de range van de 20. Een 22 zou prima kunnen. Alleen is die er niet als demo of lakschademodel. Een nieuwe is me echt te gortig.

Mijn summum zou de ST2S in de kleur van de SI Ltd. zijn. Die is er gelukkig niet waardoor het spaarvarkentje heel bleef. :D

Nu geduld!
Laatst gewijzigd door Stromend op 29 sep 2017, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Stromend schreef: 29 sep 2017, 15:55
Nu geduld!
Dat is het moeilijkste deel van alles. Succes ermee.

Groet Mark :cool2:
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie