Tikkend geluid voorvork

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer zegt dat het eerste aanspreekpunt voor eindgebruikers bij problemen de dealer is. Daar ben ik het volledig mee eens. Voorwaarde is dan wel dat de informatieverstrekking door Stromer richting de dealers, en het correct verwerken van de informatie door dealers, op orde is. En daaraan schort wel eens.

Nu is het een probleem met de ST1 X voorvork, eerder hadden we het issue met de achterwiel-as van de ST1 X. In beide gevallen gaat het om serieuze mankementen aan een Stromer model dat in verkochte aantallen dé klapper van 2017 is, en waarbij Stromer en de dealers hopeloos achter de online geruchtenmachine aan hobbelen. Stromer wijst naar de dealer, de dealer wijst naar Stromer, en als een oplossing uitblijft is de eindgebruiker de huilende derde.

En voor je met je ogen kunt knipperen is het kwaad op internet al geschied. Want terwijl de Stromer mensen opgelucht adem halend tegen elkaar zeggen dat het allemaal wel mee valt, bijvoorbeeld omdat een probleem maar bij één op de zoveel honderd Stromers voor komt, is datzelfde probleem al door tienduizenden mensen op internet gelezen.

Naar mijn idee werkt Stromer momenteel te veel vanuit een bubbel. Waar ik eerder al via een dealer moest horen dat Stromer vindt dat ik “niet op de stoel van de dealer mag gaan zitten” (wud?), werd ik vandaag, na een bizar stroef verlopen telefoongesprek met Stromer, nog een keer teruggebeld met de mededeling dat het niet de bedoeling is dat ik contact opneem met Stromer “om te vissen naar informatie”.

Iedereen, ook Stromer, weet dat ik geen belanghebbende ben in dit verhaal. Als deze Stromer medewerker goed geluisterd had in, plaats van bij het horen van mijn naam direct de hakken in het zand te planten, dan had deze Stromer medewerker gehoord dat ik niet belde om als de eerste de beste ramptoerist te vragen hoe het nou zat met die brakke voorvork van de ST1 X. Nee: ik heb Stromer verteld dat zich op het forum meerdere mensen hebben gemeld een probleem met de voorvork van hun ST1 X, dat de ene dealer zegt dat het probleem bij Stromer bekend is en direct onder garantie verholpen wordt, terwijl de andere dealer zegt dat Stromer van niks weet en de dealer zelf maar weer aan het prutsen gaat. De voorvork van de ST1 X vormde de aanleiding. De haperende communicatie tussen Stromer en de dealers, waarvan eindgebruikers de dupe dreigen te worden: dát was mijn signaal!

Mijn idee is dan: Stromer, doe er je voordeel mee. Zoek uit wat er aan de hand is en los het op, ik hoef niet eens een verhaal terug, als het maar is opgelost vind ik het allemaal geweldig. Door mij te verbieden om over zoiets te bellen (wat ik serieus voor het állereerst deed!), bereikt Stromer exact het tegenovergestelde van een goeie “rumour control”. Ik heb dit op Eurobike ook aan de Nederlandse Salesmanager gezegd: vertel mij wat er is, zeg erbij wat ik wel en wat ik niet mag publiceren, ik zal mensen sowieso naar de dealer verwijzen, máár dan ziet iedereen die een klacht op internet leest tenminste ook meteen dat Stromer élke klacht serieus beoordeelt en oplost. Ik kreeg visitekaartjes en rechtstreekse telefoonnummers van ze mee en dacht dat we elkaar goed begrepen. Dus: ik voelde me vrij om vandaag voor het eerst gebruik te maken van deze optie.

Ik snap dat het voor bedrijven soms lastig is om fora waar eindklanten elkaar opzoeken in te passen in de communicatie-strategie. Naar mijn idee heeft Stromer tot nu toe alleen maar voordeel gehad van het Stromer Forum, getuige o.a. de ontplofte omzet van ene Herveldse dealer, evenals die van accessoire fabrikanten zoals Cirrus Cycles (BodyFloat) en Redshift (geveerde stuurpen). Maar in plaats van dat Stromer gebruik maakt van de mogelijkheid die ik ze kosteloos en belangeloos aanbied, kreeg Stromer het vanmiddag binnen twee telefoongesprekjes voor elkaar dat ik he-le-maal gegeten en gedronken had :girl:

Hopelijk was dit een miscommunicatief incident. Ik heb getwijfeld of ik mijn ongenoegen wel moest ventileren via het forum, maar mijn idee is: benoem ik de goeie dingen (en die zijn er vele!!), dan mogen ook de zaken die geen schoonheidsprijs verdienen verteld worden.

Zo, dat ei ben ik nu kwijt. Dank voor jullie aandacht :ck:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Slechte zaak van Stromer. Geen goede PR inderdaad.
Ben benieuwd of dit een 1-malig incident is.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Hoi Sylvia,
Probeer het niet persoonlijk te nemen. Stromer is een relatief nieuw bedrijf. Je ziet ze nu kampen met groei-stuipen. Openheid versus voorzichtigheid. Het mooie is dat dit zichtbaar wordt in dit forum. Stromer zal zijn strategie moeten bepalen ... en ik denk (cq hoop) dat ze gevoelig zijn voor de moderne media ... zoals dit forum ... en ook de onlangs geopende Facebook/Instagram opties. Dit hoort bij deze tijd.

Vooor bedrihven is dit een continue uitdaging: " ... maak er gebruik van ... maar ook snoer deze media de mond".

Houd vooral vol wat je nu doet. Je bent een belangrijke factor geworden in dit krachtenveld. Dit soort verwarring hoort hierbij. Je doet het dus uitstekend.

Mijn advies: blijf jezelf!! Gewedlig.

Pieter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pieter schreef: 27 sep 2017, 21:41 Probeer het niet persoonlijk te nemen. Stromer is een relatief nieuw bedrijf. Je ziet ze nu kampen met groei-stuipen. Openheid versus voorzichtigheid. Het mooie is dat dit zichtbaar wordt in dit forum. Stromer zal zijn strategie moeten bepalen ... en ik denk (cq hoop) dat ze gevoelig zijn voor de moderne media ... zoals dit forum ... en ook de onlangs geopende Facebook/Instagram opties. Dit hoort bij deze tijd.
Dat is waar. Ik heb de neiging om voor de troepen uit te lopen, en dan kijk ik soms eens achterom en snap ik niet wat iedereen daar in de verte nou precies nog staat te doen. :ai
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik moet bij dit verhaal denken aan de directeur die zegt dat zijn deur altijd open is...
Maar als je er binnen wandelt is het toch niet de bedoeling.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Dag Sylvia,

Ik denk dat je met dit forum al meer bereikt hebt voor de Stromerrijder in de Lage Landen dan eender welke andere Stromerpipo in hun ivoren toren "in der Schweiz!" :bu: Jammer dat ze bij Stromer zo reageren op goedbedoelde feedback. Het is in ieder geval negatieve publiciteit voor Stromer en hopelijk lezen ze hier mee (wat ik eigenlijk wel betwijfel) en zien ze ooit in dat de klant en niet hun eigen portefeuille koning is...

Keep u the good work Sylvia! :bi
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Misschien je text van hier op het forum (voor een deel) eens naar die kaartjes sturen die je op de expo hebt gehad, en kijken welke reactie je terug krijgt. (kan natuurlijk ook weer extra frustratie op leveren).
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee hoor, vind ik niet nodig en heeft ook geen zin. Stromer heeft wat dit betreft echt een beetje een plaat voor het gezicht. En dat mogen ze ook, want zolang de omzet naar wens is, is er niks aan de hand en doen ze toch echt iets goed.

Wat Stromer zich echter niet realiseert, is dat ze nu in een hele belangrijke periode zitten, met wat Pieter hierboven zo treffend "groeistuipen" noemt: je kunt wel steeds meer Stromers verkopen, máár als er een probleem optreedt, dan kan dat probleem dodelijk zijn voor je reputatie.

Stromer is begonnen als een "niche" merk is, zeer duur en zeer exclusief: een selecte groep klanten werd in de watten gelegd door een streng geselecteerde groep premium dealers. Dankzij de komst van de ST1 X en de enorme prijsdaling van de ST1 komt een Stromer ineens binnen handbereik van een heel andere, en veel grotere groep klanten. Dit vraagt om een wijziging in service, communicatie, opleiding van dealers, after-sales etc. Maar het lijkt er een beetje op dat de cultuur bij Stromer, en dan vooral hoe wij als klant door Stromer worden gezien, hier nog niet altijd voldoende in mee verandert.

En nu liggen de Stromers wél gewoon op de plank bij toko's zoals fietsenwinkel.nl. Nu de verkochte aantallen zo groot zijn dat Stromer in NL marktleider is geworden op de speed pedelec markt MOET Stromer een manier zien te vinden om op een kordate en efficiënte manier om te gaan met (dreigende/mogelijke) structurele problemen en een almaar groeiende, mondige groep klanten. Ik zie het daar nu wel eens een beetje mis gaan, en als Stromer dat binnen een paar jaar niet weet te verbeteren, dan zou dat hun positie wel eens in gevaar kunnen brengen.

Maarja wie ben ik :bu:

En echt: dat is niet wat ik hoop. Ik vind Stromer een geweldige pionier, ze maken krankzinnig mooie en goeie fietsen en ik gun ze het allerbeste.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik gun het ze ook van harte, ik ben heel blij met mijn ST1.
Maar als je hier op het forum alleen al ziet wat er onder allemaal garantie moet vervangen of hersteld worden... daar zou ik als Mr of Mvr Stromer niet vrolijk van worden. Hopelijk krijgen ze ook snel de kwaliteit op het niveau dat bij het rijgedrag/plezier hoort.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb wel het idee dat Stromer goed leert van de productiefouten. Bij de ST1 en de ST2/ST2 S zijn de kinderziektes er inmiddels echt wel zo'n beetje uit. Waar ik vooral mee zit is de Quality Control.

De introductie van de ST1 X is niet vlekkeloos verlopen. Die is nu een half jaar op de markt, en er zijn er belachelijk veel van verkocht. Stromer heeft in die zin gelijk, dat mensen met een probleem zich snel zullen melden op internet, en wij als eindgebruiker hebben geen idee van de aantallen vervangen onderdelen in verhouding tot het aantal verkochte ST1 X-en. (En Stromer heeft groot gelijk dat ze zich hier niet over uitlaten.)

Ik kan alleen praten over mijn eigen ST1 X: ik ben twee controllers, een voorwiel, een nieuw afdekplaatje van de trapas, een spiegel, een standaard, een setje schroeven en een preventief busje om de achterwiel as verder. Ik vind dat echt veel teveel ja, maar ik had ook één van de allereerste exemplaren op de markt, en dealer Qicq heeft nog geen seconde moeilijk gedaan, dus soit. Ik heb op het forum wel eens wat verteld over dingen aan mijn ST1 X, maar heb het niet van de daken gebruld want ik kan er prima mee leven zolang alles vlot wordt opgelost.

Maar: het probleem met de achterwiel-as van de ST1 X: BIG problem met grote storingen/schade tot gevolg. Dit had echt nooit mogen gebeuren. Maar het is nu gelukkig, na een korte aanlooptijd, structureel verholpen. Op nieuwe modellen zit het busje er standaard op en alle dealers zijn nu wel op de hoogte. Dus als er nu nog een ST1 X met dit probleem rond rijdt, dan zit er écht ergens een dealer slapen, dat ligt niet langer aan Stromer.

De tikkende voorvork: Stromer heeft erkend hier meldingen van te hebben gekregen, maar ontkent dat het een structureel probleem is. Dit laatste staat wel haaks op wat een forumlid met dit probleem van zijn dealer te horen kreeg, namelijk dat dit "tikken" veroorzaakt wordt door een probleem in de materiaalsamenstelling van de vork. Als dat klopt (als!), dan lijkt de kans me levensgroot dat dit probleem wel degelijk structureel is, en dat Stromer nu met man en macht probeert te voorkomen dat het verhaal zich als een olievlek verspreidt, Maar daarmee zijn ze dan nu al weken te laat, en een beetje knorrig tegen mij doen aan de telefoon maakt dit er NIET beter op. Ik hoop voor Stromer dat dit vork-probleem met een sisser afloopt, maar ik vrees nog wel een staartje.

Wat mij betreft wordt de introductie van de ST5 dan ook een mega-spannende test voor Stromer. Het is de duurste Stromer, met ingrijpende wijzigingen aan het ontwerp en de techniek. Hieraan gaan we dus komende zomer merken of Stromer de QC heeft verbeterd of niet, al zullen de verkochte aantallen ST5's niet in de buurt komen van die van de ST1 X.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie