Kwaliteit ST1X

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 18 aug 2018, 12:24 Wat zou een smartphone ingewikkelder zijn dan een auto. In een moderne wagen die wat fatsoenlijk uitgerust is, zitten ook heel wat lijntjes code en processoren


Zijn allemaal microcontrollers met een paar honderd regels code, sommige wellicht 1000 regels code. Dat valt allemaal best mee. Daarmee wil ik niet zeggen dat een moderne auto niet complex is, maar die complexiteit zit niet echt in al die microcontrollers. Die zijn vrij triviaal.
Tomasj schreef: 18 aug 2018, 12:24Wat het waterdicht maken van een speedbike een beetje bemoeilijkt is dat je de batterij er ook (frequent) wilt uithalen, maar ik ben het eens dat bij veel van deze fietsen er onvoldoende is over nagedacht tijdens het ontwerp. En een Stromer is duidelijk minder ingewikkeld dan een smartphone op electronisch vlak, daarover zijn we het eens.
:ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 18 aug 2018, 13:23 Zijn allemaal microcontrollers met een paar honderd regels code, sommige wellicht 1000 regels code. Dat valt allemaal best mee. Daarmee wil ik niet zeggen dat een moderne auto niet complex is, maar die complexiteit zit niet echt in al die microcontrollers. Die zijn vrij triviaal.
IK heb in mijn wagen een GPS systeem, stemgestuurd, een 4G card met internet-verbinding, ik kan GSM-apps downloaden in mijn wagen, LED-lampen die op basis van de route-informatie van mijn GPS worden bijgesteld, en wanneer ik mijn dimlichten opzet worden die laatste onder bepaalde hoeken uitgesteld (op basis van tegenliggers en voorliggers). En ik kan nog wat verder gaan. Enkele 1000-den regels code? Neen
En trouwens, alleen het ABS van een wagen zijn al 10-duizenden regels code.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dan heb je effectief een GSM/tablet in je auto ingebouwd zitten. Dat draait inderdaad niet op microcontrollertjes.
Ik doelde meer op al die controllers voor de electrische stoelverstelling/verwarming, de cockpit, binnenverlichting, automatische achterklep, richtingaanwijzers,... Zo zitten er enorm veel kleine controllertjes die maar een paar simpele taken hebben, en daarmee dus met enkele 100den regels code klaar zijn.

ABS 10.000 regels code? Wat is daaraan zo moeilijk dan? Of is dat met geïntegreerde ESR besturing? Dan wordt het een stuk anders.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dat is dan waarschijnlijk het grote probleem, men redeneert ontwerp een fiets zet er een motortje en een batterij op en voila een SP. Zonder daarbij op de specifieke details van SP’s te rekenen.
Blijkbaar is het dan toch allemaal niet zo simpel als het op het eerste zicht lijkt. Maar als de fabrikanten uit hun fouten leren gaan we nog een leuke tijd meemaken.

Voor alle duidelijkheid heb ik nooit beweert dat een smartphone geen pareltjes van technologie zijn. Vind het alleen geen vergelijk met een SP. en denk dat het toch allemaal iets genuanceerder is.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat ben ik volledig met Tony Mb eens @genuanceerder..

Overigens is mijn indruk dat merken of dochterondernemingen die zich specifiek toeleggen op speed pedelecs (en eventueel e-bikes) over het algemeen meer succes boeken in de speed pedelec markt, dan merken die al in de reguliere fietsen zaten en er later SP's bij zijn gaan doen door er even een accu + Bosch middenmotor o.i.d. in te plempen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

robinpothof30 schreef: 09 aug 2018, 22:57 Ik kijk met argusogen naar de komende herfst en winter en ik moet helaas constateren dat mijn vertrouwen in mijn ST1X ernstig geschaad is.
Ik heb uiteindelijk besloten de komende winter/herfst niet af te wachten en een Stromer ST2 te bestellen. Bij mijn dealer vonden ze geen reden een gunstige deal voor te stellen “ik had gewoon wat pech en ze hadden het steeds netjes onder garantie hersteld (wat ook wel zo is)” derhalve heb ik hem elders gekocht. (tegen betere voorwaarden)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Stromerfred schreef: 08 aug 2018, 23:06 (2x OMNI module vervangen, 1x controle module, 1x torque sensor)
Had gisteren voor het eerst dat het omni display heeeeel traag was met bediening. Zo traag dat ik dacht die loopt vast en is defect... Na opnieuw uit/aanzetten was het weer weg gelukkig. Ook wel is gehad?
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Hier alleen maar juichverhalen over de ST1x. 10 maand in bezit, 11.5k onder de wielen. Enige problemen waren de contactpuntjes van de lader en accu die af en toe bijgestoft moesten worden. (en in een wolkbreuk stug door blijven fietsen is niet altijd verstandig :roll: )
En ik ben echt geen poetser die wekelijks de fiets poetst of de ketting doorsmeert en ik ben een kei in door kuilen fietsen dus de fiets krijgt genoeg klappen. Nu maar hopen dat de FM vrijdag bij de beurt geen halve fiets gaat vervangen :shock:

Ik ben blij dat ik die ene fiets heb gekocht waar ze in Zwitserland, van begin tot eind, hun uiterste best op hebben gedaan om de beste Stromer aller tijden af te leveren :d3:
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

marco-hlv schreef: 04 sep 2018, 09:59 En ik ben echt geen poetser die wekelijks de fiets poetst of de ketting doorsmeert en ik ben een kei in door kuilen fietsen dus de fiets krijgt genoeg klappen. Nu maar hopen dat de FM vrijdag bij de beurt geen halve fiets gaat vervangen :shock
Haha misschien moet ik dat gewoon minder doen smeren, ontvetten en poetsen..... :lol:
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Precies. Feitelijk is een Stromer gewoon een yucca-plant: hoe minder je ernaar omkijkt, des beter doet-ie het ;p
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie