Frame keuze/maat

Plaats reactie
Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

Goeienavond iedereen!

Sinds anderhalf jaar ben ik voor mijn woon werk verkeer overgestapt van de auto naar de ebike. Het bevalt me in die mate goed dat ik me niet kan inbeelden dat ik weer dagelijks in die blikken doos zou moeten stappen :)

Gezien mijn werkgever tot voor enkele maanden geen kilometer vergoeding betaalde voor een speed pedelec maar wel voor een gewone ebike ben ik toen gegaan voor een Koga met Bosch Performance motor. Toen kiezen voor een speed pedelec zou me 200 euro per maand kosten aan gemiste vergoedingen ... Doch vandaag liggen de kaarten anders en is de wetgeving veranderd waardoor ook de speed pedelec gebruiker recht heeft op die vergoeding. Het lijkt me duidelijk wat de opvolger van mijn Koga zal worden 8-)

De St1x lijkt me een heel leuke opvolger. Wat ik me wel afvraag is welk frame ik het beste neem. Enderzijds heb je de comfort waardoor ook mijn vriendin hem sporadisch zou kunnen gebruiken. Deze is echter enkel in 17 inch beschikbaar. Als ik de Stromer site mag geloven is deze goed voor mensen tot 1m75. Ik ben ongelofelijk maar waar 174 à 174,5 cm groot. Komt dit goed of zou de 20 inch die dan jammergenoeg enkel in heren frame te koop is de betere keuze worden?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Misschien een rare vraag, maar kan je vriendin, als het toch maar sporadisch is, niet op een herenmodel rijden?

Ik ben 1,64m, vrouw , en rijd op een 17" herenmodel. Hoewel de frame-maat niet alleen van je lichaamslengte afhangt, maar ook (en vooral) van je binnenbeen lengte, denk ik dat een 20" beter is voor jou.

Als ik jou was zou ik eens een testrit maken op beide maten. Dan weet je het zeker. Er valt nog wel het eea te manipuleren met de positie van je zadel en stuur om het geheel wat passender te maken.

Als je wel eens in noordwest Friesland komt mag je de mijne ook testen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Fre911 schreef:...De St1x lijkt me een heel leuke opvolger. Wat ik me wel afvraag is welk frame ik het beste neem. ... Deze is echter enkel in 17 inch beschikbaar...
Volgens mij kun je de ST1X krijgen in de formaten 17", 20" en 22".
Stromeur schreef:....Ik ben 1,64m, vrouw , en rijd op een 17" herenmodel. Hoewel de frame-maat niet alleen van je lichaamslengte afhangt, maar ook (en vooral) van je binnenbeen lengte, denk ik dat een 20" beter is voor jou....
Ik wist niet dat je de maat van zijn binnenbeen kent. :lol:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 05 aug 2017, 22:42Volgens mij kun je de ST1X krijgen in de formaten 17", 20" en 22".
Het Comfort model (aka damesmodel) niet. Die is er alleen in 17".
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Sterker nog, het comfort model is er alleen in 16" formaat (of 16,5").
Ik had niet begrepen dat fre911 een comfort model wilde hebben, want hij sprak over een 17" model.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST1 X Comfort is 17".
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ach (Belgische) wetgeving... je kan niet met en je kan niet zonder.

Het Dames model, er is niks mis mee. ik heb er ook eentje ;)
Het echte probleem is als je een te klein frame hebt, dat je de zadelpen er erg ver moet uittrekken wat problemen kan geven op de buis en het klemmeganisme waar de zadelpen inschuift. (scheurtjes).
Maar als je binnen de door Stromer opgegeven maten blijft zie ik geen problemen vermits Stromer echt wel marges incalculeert.

En...
Als je nu het step through model koopt en je vriendin krijgt echt de smaak te pakken kan je nadien deze fiets aan haar geven en zelf voor een full scale ST2 s gaan :d3:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Tony Mb schreef: 05 aug 2017, 23:57...Als je nu het step through model koopt en je vriendin krijgt echt de smaak te pakken kan je nadien deze fiets aan haar geven en zelf voor een full scale ST2 s gaan :d3:
:bj
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Ik heb bewust om die reden het herenmodel ST1x in 17" model gekozen.

Zelf meet ik 1,78m en heb niet het gevoel dat de fiets te klein is.
Plaats reactie