Hallo Forum leden,
Ik heb een vraagje over de trap sensor.
Ik heb nu een ST1X en heb het gevoel dat ik in max sensor gevoeligheid toch best moet druk zetten op de pedalen om de motor ondersteuning erbij te houden. Bij een lichter verzet slaat de motor best snel af.
Nu vroeg ik mij af of it aan de sensor kan liggen en wat voor serie nummer jullie hebben en hiervan last hebben?
Ik heb al regelmatig alles gekalibreerd enz zoals ik op het forum las.
Hebben jullie ook deze erop zitten?
"https://preview.ibb.co/gReNkJ/sensor.jpg"
Trapsensor ST1X
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
"Best druk" moeten zetten is erg relatief. Ik denk ook niet dat het nu meteen zin heeft om iedereen zijn trapsensor te gaan laten bekijken.
Als ik jou was zou ik om te beginnen eens aan je dealer vragen om de sensorwaarden in het servicemenu uit te lezen, en vragen of je even mag rijden op een andere ST1 X zodat je kunt vergelijken.
Als ik jou was zou ik om te beginnen eens aan je dealer vragen om de sensorwaarden in het servicemenu uit te lezen, en vragen of je even mag rijden op een andere ST1 X zodat je kunt vergelijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ja indd goed plan! Ga ik binnekort is even doen.
Vroeg me gewoon af wat iedereen zijn ervaring is met druk op pedalen.
Volgens mij heeft namelijk niemand zijn gevoeligheid op 0 tm 50 staan....
Het bereik van gevoeligheid vind ik best slapjes.
Hiermee bedoel ik dat 1 tm 70% je druk op de pedalen zo iets moet zijn als fietsen op een normale fiets. Pas vanaf 70% heb je het idee dat de motor het meeste gaat doen.
Vroeg me gewoon af wat iedereen zijn ervaring is met druk op pedalen.
Volgens mij heeft namelijk niemand zijn gevoeligheid op 0 tm 50 staan....
Het bereik van gevoeligheid vind ik best slapjes.
Hiermee bedoel ik dat 1 tm 70% je druk op de pedalen zo iets moet zijn als fietsen op een normale fiets. Pas vanaf 70% heb je het idee dat de motor het meeste gaat doen.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Klopt, maar dat is juist zo fijn aan dat je die instellingen kunt tweaken: er zijn mensen die graag trainen op de Stromer en die zetten de gevoeligheid wel rustig op 20%. Bij mij staat ie op 70%, zodat de Stromer nog wel "natuurlijk" aanvoelt. Wil je een raket, dan zet je de sensor lekker op 100.
Bijkomend voordeel is dat je je actieradius flink kunt vergroten met een lagere sensorgevoeligheid.
Maar hoe dan ook: als jouw trapsensor niet in orde is dan zal de dealer in het servicemenu verkeerde waarden uitlezen.
Bijkomend voordeel is dat je je actieradius flink kunt vergroten met een lagere sensorgevoeligheid.
Maar hoe dan ook: als jouw trapsensor niet in orde is dan zal de dealer in het servicemenu verkeerde waarden uitlezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Nu al aardig wat keren naar mijn werk op de stromer geweest en moet zeggen dat ik de ondersteuning wel erg vaak moet "kalibreren".....
Elke keer als ik moet stoppen (zonder druk op trappers) dan moet ik veel meer druk op pedalen zetten om een ondersteuning te krijgen (ala standje 2 gevoel)
Na kaliberen gaat hij weer als een speer! (stand 3)
Meer mensen hier last van?
Elke keer als ik moet stoppen (zonder druk op trappers) dan moet ik veel meer druk op pedalen zetten om een ondersteuning te krijgen (ala standje 2 gevoel)
Na kaliberen gaat hij weer als een speer! (stand 3)
Meer mensen hier last van?
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Volgens mij probleem wat wel vaker voorkomt (zelf ook gehad). Eindeloos gecalibreerd, harde reset vanuit service menu, nieuwe firmware. Sensorwaarden waren altijd goed. Uiteindelijk nieuwe sensor geplaatst en hij fietst weer als een zonnetje
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
- Pieter
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
- Locatie: Mierlo
- Merk SP: Stromer ST1X
- Km-stand: 30.000
Goed te weten. Ik heb er ook last van. Mijn problemen begonnen na vervanging van de omni module (beschadigd door vandalisme). De laatste firmware in combinatie met de nieuwe omni maakten dat ik minimaal 2 x per dag moet calibreren.
Nou vandaag wordt hij opgehaald...
Heb een hele beschrijving erbij gedaan met foto`s wat er mis mee is en hoe ik het ervaar dus ben benieuwd hoe dit wordt opgepakt door fietsenwinkel.nl.....
Gisteren eindeloos moeten caliberen en heel vaak deed hij het zelfs daarna helemaal niet.
Het verschil is enorm kwa kracht zetten op de pendalen. Ga je 35km en zie je de gehele ondersteuning balk niet eens uit slaan als je doortrapt.... Misschien de warmte waar hij niet tegen kan?
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe deze sensor werkt?
Kijkt hij naar de rek in de ketting? Hoe weet dat ding hoeveel kracht je gebruikt?
Heb een hele beschrijving erbij gedaan met foto`s wat er mis mee is en hoe ik het ervaar dus ben benieuwd hoe dit wordt opgepakt door fietsenwinkel.nl.....
Gisteren eindeloos moeten caliberen en heel vaak deed hij het zelfs daarna helemaal niet.
Het verschil is enorm kwa kracht zetten op de pendalen. Ga je 35km en zie je de gehele ondersteuning balk niet eens uit slaan als je doortrapt.... Misschien de warmte waar hij niet tegen kan?
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe deze sensor werkt?
Kijkt hij naar de rek in de ketting? Hoe weet dat ding hoeveel kracht je gebruikt?
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Gevonden op het www. Ik weet niet of dit exact zo geldt voor de Stromer maar heb wel zo’n vermoeden.
Er zijn drie manieren om de trapkracht te meten:
Hall-sensor
Trap/speed sensor
Torsiesensor.
De TMM sensor bevat een magneet. Bij vervorming zal de magneet t.o.v. de Hall-sensor bewegen.
Deze vervorming wordt gemeten en doorgegeven aan de controller.
Enkele eigenschappen van een TMM sensor zijn:
De Hall-sensor zal tijdens het vervormen een spanning afgeven. De spanning is afhankelijk van de uitgeoefende kracht.
De controller weet bij welke kracht er een bepaalde elektrische spanning hoort.
Doordat het vlak waarin de sensor werkt vrij klein is (werkgebied), moet de sensor goed ingesteld worden.
De TMM sensor is zeer gevoelig en moet dan ook geregeld gekalibreerd worden.
Ontregeling kan gemakkelijk optreden door bijvoorbeeld metaalmoeheid van zowel frame als sensor.
Ook het rijgedrag kan van invloed zijn.
Groet Mark
Er zijn drie manieren om de trapkracht te meten:
Hall-sensor
Trap/speed sensor
Torsiesensor.
De TMM sensor bevat een magneet. Bij vervorming zal de magneet t.o.v. de Hall-sensor bewegen.
Deze vervorming wordt gemeten en doorgegeven aan de controller.
Enkele eigenschappen van een TMM sensor zijn:
De Hall-sensor zal tijdens het vervormen een spanning afgeven. De spanning is afhankelijk van de uitgeoefende kracht.
De controller weet bij welke kracht er een bepaalde elektrische spanning hoort.
Doordat het vlak waarin de sensor werkt vrij klein is (werkgebied), moet de sensor goed ingesteld worden.
De TMM sensor is zeer gevoelig en moet dan ook geregeld gekalibreerd worden.
Ontregeling kan gemakkelijk optreden door bijvoorbeeld metaalmoeheid van zowel frame als sensor.
Ook het rijgedrag kan van invloed zijn.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere