Eeuwige oplaadproblemen met de ST2

buco

Ik heb voor dit probleem een ruil ST1x gekregen van Stromer zelf inclusief batterij en lader. En ook daar heb ik het probleem mee.

Het enige wat ik al aan het denken was is dat ze misschien het probleem met de nieuwe versie van de omni hebben opgelost. Ik vermoed dat nog niemand dat kan bevestigen.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik heb hier ook wel wat problemen mee gehad.
Nu doe ik als volgt, en het loopt altijd goed:
- de lader in de stroom.
- de fiets staat aan, eventueel op "locked".
- de lader op de fiets aansluiten.
Dan volgt na enkele seconden de klik en begint het batterij-icoon te animeren (balkje aan, balkje uit).
Dit loopt steeds goed.

Opladen met de fiets uitgeschakeld werkt inderdaad soms/vaak niet !
Eerst de lader in de fiets en daarna in het stopcontact werkt ook soms/vaak niet !
ST2 983WH 2x25km woon-werk
buco

Alex.slaets schreef: 25 jan 2018, 09:12 Ik heb hier ook wel wat problemen mee gehad.
Nu doe ik als volgt, en het loopt altijd goed:
- de lader in de stroom.
- de fiets staat aan, eventueel op "locked".
- de lader op de fiets aansluiten.
Dan volgt na enkele seconden de klik en begint het batterij-icoon te animeren (balkje aan, balkje uit).
Dit loopt steeds goed.

Opladen met de fiets uitgeschakeld werkt inderdaad soms/vaak niet !
Eerst de lader in de fiets en daarna in het stopcontact werkt ook soms/vaak niet !
Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik zal het eens aan de FM vragen of ik er iets mis mee kan doen. Het staat wel in de handleiding dat de fiets uit moet staan, maar als het daarmee wel betrouwbaar werkt, ... .
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Alex.slaets schreef: 25 jan 2018, 09:12 Ik heb hier ook wel wat problemen mee gehad.
Nu doe ik als volgt, en het loopt altijd goed:
- de lader in de stroom.
- de fiets staat aan, eventueel op "locked".
- de lader op de fiets aansluiten.
Dan volgt na enkele seconden de klik en begint het batterij-icoon te animeren (balkje aan, balkje uit).
Dit loopt steeds goed.

Opladen met de fiets uitgeschakeld werkt inderdaad soms/vaak niet !
Eerst de lader in de fiets en daarna in het stopcontact werkt ook soms/vaak niet !

Heb het in al mijn oplaadbeurten 1 keer mee gemaakt dat hij gestopt was op 72 procent lading, en de manier waarop is net diegene die je hier beschrijft. Zo laad ik de mijne namelijk altijd op. Hoop dat het bij die ene keer blijft heb het voor de rest niet meer gehad.

Ik was toen wel net thuis gekomen en was de lader zowat gelijktijdig aan het aansluiten als dat ik de fiets aan het locken was dus mss heeft het daar aan gelegen...
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik heb de handleiding ST2 in Nederlands en Duits nog eens doorgenomen en daar wordt in de paragraaf over het laden van de fiets niet vermeld of de fiets al dan niet uit moet staan. (ongeveer pagina 22).
De lader en de fiets wisselen gedurende het laden informatie uit. Er moet dus firmware (software) in de lader zitten en ook in de batterij (je kan de batterij immers extern laden). Ik heb gelezen dat als je oplaad in de fiets de controller op een of andere manier tussenkomt in dat dataverkeer.
Misschien loopt dat bij een aantal fietsen/zekere versies van de firmware/batterijen niet goed als de fiets uitstaat maar wél goed als hij aanstaat. Het is maar speculatie allemaal.....
ST2 983WH 2x25km woon-werk
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Het zou geen fluit uit moeten maken of je de accu laadt in de fiets of los. Dat is belangrijk om te weten, want hiermee kun je fouten uit gaan sluiten (zit het in de lader, of in de accu zelf, bijvoorbeeld in het BMS of in de cellen).

Voorbeeld: als de accu nog wel oplaadt in de fiets maar niet meer los, dan is er vrijwel zeker iets mis met de lader zelf.

Ik heb even stilgestaan bij (a) het updaten van software, (b) het verschil tussen laden op de fiets en rechtstreeks en (c) het probleem dat buco beschrijft. Misschien komen we er zelf wel uit door ervaringen te delen. Hieronder mijn gedachten.

Software update
buco schreef: 24 jan 2018, 20:44 (...) Foto en mailtje naar de FM, bijna meteen een software update gekregen.
Er zit een Enegybus controller (EBC) in de fiets. Deze zit waarschijnlijk (kan iemand dit bevestigen?) op het board met de motorcontroller, niet in de OMNI. Een software-update van de OMNI heeft dan ook niet zoveel zin. In theorie kan de software van de EBC geflasht worden, maar ik denk niet dat Stromer dit remote aandurft - als het al kan - vanwege het risico op 'bricken'. Ik weet dat Emtas PC-software heeft om Energybus-componenten te flashen.

Verschil laden op de fiets en rechtstreeks
Alex.slaets schreef: 25 jan 2018, 10:29 De lader en de fiets wisselen gedurende het laden informatie uit. Er moet dus firmware (software) in de lader zitten en ook in de batterij (je kan de batterij immers extern laden). Ik heb gelezen dat als je oplaad in de fiets de controller op een of andere manier tussenkomt in dat dataverkeer.
De lader bevat een EBC, immers je wilt de accu ook op kunnen laden als de deze uit de fiets genomen is. Op met moment dat je de lader aan de fiets koppelt moet duidelijk worden welke EBC de master-EBC is, er kan er immers maar één de baas zijn. De EBC in de lader herkent de aanwezigheid van de EBC in de fiets waarna de EBC in de lader zichzelf uitschakelt door automatisch over te gaan in 'silent mode'.

Zie ook de uitleg van Torsten Gedenk van Emtas (in het Duits):
Aus CANopen-Sicht muss der EnergyBus-Controller die Funktionalitäten Netzwerk-Master, LSS-Master mit FastScan, SDO-client und -Server, Emergency-Consumer, Heartbeat-Consumer und Producer, PDO-Producer und Consumer sowie SYNC-Producer vereinen. Zudem kann das virtuelle Gerät EnergyBus Controller (EBC) auch zusammen mit anderen Geräten implementiert werden. Beim Einsatz zusammen mit einem Ladegerät darf der EBC im Ladegerät(Knotennummer 127) die Masterfunktionalität nur wahrnehmen, wenn kein anderer EBC im Netzwerk vorhanden ist. Dies ist beispielsweise dann der Fall wenn anstatt des kompletten Fahrrad nur ein Akku an die Ladestation angeschlossen wird.
(...)
der EBC im Ladegerät erkennt den EBC im Elektrofahrrad und geht in den „Silent“-Mode der EBC im Pedelec überträgt statische Daten der Batterie an das Ladegerät und startet den Ladevorgang Akku und Ladegerät werden an die Powerline zugeschaltet und der Ladevorgang beginnt der Akku schickt seine aktuellen Werte (Spannung, Strom, Temperatur, imitierungen, EnergyBus-Zustand, Fehler) per PDO direkt an das Ladegerät Ladegerät beendet den Ladevorgang wenn die Sollkapazität erreicht ist oder das Ladekabel abgezogen wird.
Bron: http://www.embedded-communication.com/c ... d-e-bikes/

Hij beschrijft de verschillen in laden ook in het Engels en met plaatjes op een andere blog: http://www.embedded-communication.com/e ... devorgang/

Laadprobleem buco
buco schreef: 24 jan 2018, 20:44 (...) Op het werk aangekomen met 20% en de batterij maar rechtstreeks op de lader opgeladen voor alle zekerheid. Ik kom thuis en wil de Stromer opladen. De lader springt eerst op oranje. Een kwartier later gaan zien en jawel hoor, groen/groen, batterij nog steeds 6%
en
Alex.slaets schreef: 25 jan 2018, 09:12 Opladen met de fiets uitgeschakeld werkt inderdaad soms/vaak niet !
Eerst de lader in de fiets en daarna in het stopcontact werkt ook soms/vaak niet !
Ik zou eerst een ander lader proberen en de batterij rechtstreeks laden om het zoeken naar de fout te vereenvoudigen. Let wel: (1) lader in het stopcontact en (2) dan pas aan de batterij. Immers de batterij heeft 12V nodig voor het Batterij management systeem (BMS) en de Energybus. Buco, als het laadprobleem dan nog hetzelfde is, dan weet je zeker dat de oorzaak in de batterij zelf te vinden is. Zowel het BMS als de Energybus module kunnen debet zijn aan het probleem dat je beschrijft. Om de oorzaak te zoeken in de cellen van de accu lijkt me onwaarschijnlijker maar kan op voorhand niet uitgesloten worden.

TIP: maak de contacten van de lader (als deze niet in het stopcontact zit!) af en toe schoon met bijvoorbeeld een wattenstaafje en spiritus. Idem met de contactpunten in de fiets. Bij de batterij raad ik dit af, vanwege het risico voor jezelf en het risico op kortsluiting als je het niet goed doet.

Voor de volledigheid en om de boel een beetje bij elkaar te houden hier nog de links op dit forum over laden/Energybus:
- http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... bus#p13308
- http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... gen#p11608
- http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =20#p11718
- http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =20#p12776

Ik ben benieuwd of we de vinger achter het laadprobleem kunnen krijgen :bn:
RoofBurner
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2018, 08:59
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 37123

Ik heb ook laadproblemen gehad met mijn ST2 2018, maar sinds firmware 4.1.1.2 zijn ze van de baan. Ik laad steeds op in de fiets. Vroeger moest ik 5 of 10 maal herproberen, nu laadt de accu al 2 weken elke dag van de eerste poging. Fingers crossed!
a.randsdorp
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2018, 04:04
Locatie: Breda

Helaas had ik vandaag hetzelfde . Heb het vaker gehad . Werk met een thuislader en een lader voor op het werk. Het opladen op het werk was nu mislukt (twee groene lampjes maar slechts 38% geladen dus helaas de laatste 10 km zonder ondersteuning moeten fietsen :aq .
Maar ik heb het vaker gehad dat de oplader onheus zegt dat de accu vol is.
Ik zal er op letten wanneer het gebeurt maar mochten er nog nieuwe inzichten zijn dan hou ik me aanbevolen. Softwarematig hoeft er toch niks te gebeuren?
ST2 2017 22” wit woon-werk 28km enkele rit. Rij sinds sept 18. 983Wh accu. Ortlieb QL2.1. Shimano Click'R T421 M. Continental Bub 26X190 Co 50-559 R Winter Ii Pr. TigraSport FitClic Neo Bike. Northwave Raptor Arctic GTX. Van Zijp spatb verl 190 mm
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

a.randsdorp schreef: 04 feb 2019, 19:12 Maar ik heb het vaker gehad dat de oplader onheus zegt dat de accu vol is.
Bedoel je dat de lader helemaal niet aangeslagen is? Komt helaas vaker voor, hoewel dit volgens Stromer met een eerdere FW update verholpen zou moeten zijn. Nadat je de lader hebt aangesloten altijd even erbij blijven totdat je hoort dat-ie in de laadstand gaat (er klikt een relais, lampje wordt oranje, afhankelijk van welke lader je gebruikt gaat de fan ook meteen mee aan).

Of bedoel je dat je zeker weet dat de lader wel correct met de laadcyclus is gestart, maar dat deze te vroeg is gestopt? Zo ja, heb je in de tussentijd je Stromer via de OMNI benaderd? Soms verstoort dat de laadcyclus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

a.randsdorp schreef: 04 feb 2019, 19:12 Maar ik heb het vaker gehad dat de oplader onheus zegt dat de accu vol is.
Beide opladers ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie