System Crash - ST2

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk dat ik best het Motorprobleem ST1X niet verder blijf vervuilen, maar een apart topic rond dit probleem start. Misschien help ik er wel iemand anders mee. Of kan iemand anders mij helpen.

Nog even de symptomen beschrijven: er zijn drie verschillende problemen, die zich allemaal zo ongeveer om de 1000 km vertonen.
Probleem 1. Het meest voorkomende : ondersteuning van de fiets valt volledig uit. Ik probeer meestal gewoon door te fietsen. Het scherm van de Omni bevriest en blijft de snelheid aangeven die ik rijd met de ondersteuning, ook al is die ondersteuning weggevallen. Voorlicht knippert twee keer aan en uit, daarna valt de Omni volledig uit en start de Omni opnieuw op (nog steeds geen ondersteuning). Zodra de Omni opgestart is, is alles terug in orde voor een of twee weken. Dit probleem heeft zich ondertussen een 10 tal keer voorgedaan
Probleem 2. Minder frequent (ik denk ondertussen 4 keer) : fiets begint autonoom te rijden, zonder dat ik trap. Ik merk het meestal op omdat de fiets gewoon versnelt. Wanneer ik even flink in de remmen duik is het euvel voorbij
Probleem 3. Deze week heb ik één keer een wegvallende ondersteuning gehad (vanuit stilstand vertrokken, duidelijk geen ondersteuning van fiets, waarna de fiets plots autonoom begon te accelereren. Een vijftal seconden viel de ondersteuning weg en deed probleem 1 zich aansluitende voor.

Fietsenmaker is in contact met Stromer, en er zijn al enkele stappen ondernomen
Tot nu toe is het volgende gebeurd:
Firmware updates
  • Trapsensor calibraties
  • Nieuwe Controller
  • Nieuwe Omni
  • Nieuwe batterijaansluiting
Dit alles zonder resultaat. Of toch niet helemaal, want ik heb er sinds de installatie van de nieuwe Omni een nieuw probleem bij , probleem 4 (dat zich deze week voor de derde keer vertoont, de eerste keer net na de vervanging van de Omni): De fiets negeert de instelling van de trapsensor, en standje 3 is dus altijd 100% ondersteuning. Enigste remedie is de fiets resetten.
Dat nieuwe probleem heeft zich de laatste twee keer voorgedaan na een wasbeurt en bij een zeer nat wegdek, dus dat is misschien enigszins vocht gerelateerd.

Ik zie misschien een mogelijke oorsprong van het systeem, mijn fiets is uitgerust met de ISA-motor. In 2018 zijn de Stromers ST2 ten dele met ISA-motors en ten dele met TDCM motoren uitgerust, en die ISA problemen zouden voor wat meer problemen zorgen, fietsenmaker sprak op een bepaald ogenblik dat het ombouwen van de motor misschien een volgende piste zou zijn om het probleem op te lossen.

Even duidelijk stellen, dit probleem doet zich niet om de 500 m voor, eerder om de 1000 km. Maar er is dus duidelijk iets mis, en ik wil dat dat opgelost geraakt. Want voor 't zelfde geld is het een condesatieprobleem, en gaat het zich over een jaar of zo steeds vaker voordoen.
Het is trouwens levensgevaarlijk, ik heb zo al één keer meegemaakt dat de ondersteuning uitvalt vlak nadat ik aanzette om een drukke baan over te steken, ik heb moeten terugdraaien om te vermijden dat ik opgeschept werd door een wagen.
En je licht dat op een onverlicht fietspad met een zeer beperkte waarschuwing, is ook niet veilig. Vorige week is de storing opgetreden, ongeveer 150 m nadat ik tussen twee betonblokken reed, op een plek waar nada verlichting is.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 09 jan 2019, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Probleem 1 heb ik nooit meegemaakt, en zou ook niet een mogelijke oplossing weten.

Probleem 2 en 3 heb ik op de test-ST2 wel meegemaakt en daar bleek de oplossing in het aandraaimoment van de achteras te liggen. Ik zag die niet in je lijstje met geprobeerde oplossingen staan. Is die wel gecheckt door je FM? Ik hoop voor je dat dat het is, want ik weet uit eigen ervaring hoe vervelend het is als je niet 100% op je Stromer kunt vertrouwen...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb zelf het achterwiel niet losgemaakt, ik veronderstel dat mijn fietsenmaker wel voldoende Stromers heeft rondrijden om te weten dat hij die fiets moet afleveren met het juiste aandraaimoment op het achterwiel, maar ik zou het hem wel eens kunnen navragen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Waardeloos, ik hoop dat je het snel kan oplossen (en dat mij dit bespaard blijft).
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Mag je inderdaad wel verwachten van je FM ja, maar je weet maar nooit. En ik heb begrepen dat het aandraaimoment héél nauw luistert...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Storm
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:58
Locatie: Kempen

Probleem 1 en 2 ondervind ik ook. Exact hetzelfde met gelijke frequentie. Dat lijkt me geen toeval te zijn.
Autonoom rijden is bij mij steeds op dezelfde snelheid. 43,... km/u
Ik heb er eigenlijk niet erg veel last van en lig er niet wakker van. Het instellen van de sensoren via de app heeft bijvoorbeeld ook nog nooit gewerkt. Ik wil een fiets en geen computer. (ik wist bij mijn aankoop dat Stromer voorlopig geen High-end product is, er is nog geen enkele Speed-pedelec die dat kan claimen)
Hardware vervangen is blijkbaar niet de oplossing.
Volgende week gaat hij sowieso op onderhoud, ik vraag dan na wat de FM er van denkt.
Model 2018 met TDCM motor.
Gazelle CityZen Speed: 2016 - 2018
ST2 2018
W-W: 30km enkel
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Tja dat is terug het zoveelste bewijs dat er nog een boel moet verbeteren bij Stromer. Probleem 1 heb ik ook gehad plots in volle klim ondersteuning weg gedurende een 10-tal seconden en dan terug alles ok... Niet meer gehad en ondertussen 3200 km verder. Wat betreft de krimpkous en vocht ontdekt mijn dealer dat nieuwe fietsen nog steeds niet voorzien zijn van die noodzakelijke dingen ,hij monteert bij elke nieuwe fiets de krimpkousen..... Aanhaalmoment kan een item zijn ,ik dacht ook dat dit steeds in orde was tot ik mijn voorwiel demonteerde...er lopen ook techniekers rond die het op gevoel doen en mijn fm. kan niet alles zelf doen....En als je het niet zelf controleert ja dan weet je het niet. Voor jou problemen vrees ik dat Stromer uit zijn pijp zal moeten komen want laat ons eerlijk zijn niet iedere fm. is een kei in elek. en software.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dus dat zijn 3 ST2 van 2018 met een vergelijkbaar issue.
@jovdt: de eerste keer dat het bij mij voorviel was ook na > 2000 km. Eerste probleem was trouwens autonoom rijden, en die eerste keer reed ik ook 43 km/h. Tweede keer keer ook. De twee keer nadien niet.

Storm: ben jij zeker dat je een TDCM motor hebt? Want mijn fm gaf aan dat er soms compatibiliteitsproblemen optreden met de ISA-motor. Verschil kan je alleen zien door in het servicemenu te duiken volgens mij
Je kan er niet wakker van liggen, maar er is ergens een storing of slecht contact. Dat kan op termijn verergeren, en dan kan ik daar zelf voor opdraaien. Ik heb een fiets gekocht die in orde moet zijn. Volledig.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Storm
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:58
Locatie: Kempen

Er kleeft een sticker op mijn motor met TDCM. In het menu staat dat ook.
Gazelle CityZen Speed: 2016 - 2018
ST2 2018
W-W: 30km enkel
Mathijs
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2018, 15:58
Locatie: Uden

Toevallig deze week op mijn ST2 zowel probleem 1 als probleem 3 gehad. Probleem 2 is ook al eens opgetreden, maar da's een hele tijd terug. Nog niet bij de dealer geklaagd omdat 't niet vaak voorkomt, dus heb er nog niet veel last van gehad. Probleem 4 zou ik zo niet weten, ik heb de trapsensor nog niet anders ingesteld gehad. Overigens heb ik een TDCM-motor.
Plaats reactie