ST2 op proef, eerste indrukken en ervaringen

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Onlangs heb ik een switch van baan gemaakt (ik begin volgende week na zes weken vakantie) en ik kwam voor de vraag te staan hoe ik mijn woon-werkverkeer zou organiseren. De afgelopen 12 jaar heb ik als adviseur heel NL rondgereisd met het OV. Mijn nieuwe baan in Wageningen zou me vanaf mijn woonplaats Amersfoort echter anderhalf uur kosten, terwijl de auto slechts 36 minuten in beslag zou nemen. Een tweede auto voor de deur staat me echter tegen en dus ben ik de speed pedelecs op het spoor gekomen. Ik heb nu enige tijd dit forum gevolgd en heb meerdere korte testritten ondernomen met de ST1X, ST2 en ST5, bij verschillende dealers. Dat smaakte naar meer en aangezien ik nog een hele week vrij ben voordat ik bij mijn nieuwe baan ga beginnen leek me dit het uitgelezen moment om voor langere tijd een Stromer op proef te nemen, om zo ook meteen de ideale ww-route te vinden.

Ik ben naar de FM’er gegaan waar ik nog niet geweest was, maar op dit forum goede berichten had gehoord en bij Lomito om de hoek is. Afgelopen zaterdag was het zo ver en kon ik hem ophalen. Dit is de eerste fm’er die echt uitgebreid de tijd nam om vanalles te vertellen en vragen te stellen. Ik kon de fiets niet enkele dagen maar 2 weken lenen, wauw! De fiets werd naar mijn lengte (het werd een 22” i.p.v. 20”) en behoeften (fietstas, bodyfloat) ingesteld en aangepast en ik kon alvast een eerste rondje rijden. Weet niet of Murphy een goede dag had, maar na 1 km hield de ondersteuning er compleet mee op.. teruggekomen bij de FM’er bleek er een heel scala aan foutmeldingen in het servicemenu te staan - in de spiksplinternieuwe Stromer. :?

Daarop kreeg ik direct een andere (wederom nieuwe!) test-StT2 mee naar huis. Mijn plan was om met de Stromer naar huis te fietsen, zodat ik direct een goede vuurdoop zou hebben. Vanaf de Betuwe kon ik een fietspontje (lexkesveer) nemen - leuke ervaring, in geen jaren meer gedaan! - zodat ik heel mooi via Wageningen een van de ww-routes kon uitproberen. Met dit warme weer ervaarde ik dat de snelheid voldoende verkoeling biedt. Door alle verhalen over ongelukken en ervaringen in het verkeer hier op dit forum ben ik heel rustig en defensief gaan fietsen bij kruisingen en bij het passeren van fietsers. Wat wel leuk was, was dat bij mijn eerste stop, wachtend op het pontje, ik al de eerste gesprekjes met geïnteresseerden te pakken had! De stromer trekt veel bekijks :D

Wat eerste indrukken van de eerste ritten:
  • Een stromer zit echt heel anders dan mijn gewone fiets. Het was eerste half uur echt even wennen zo ver naar voren te zitten.
  • Ook het hoge zadel was even wennen - de FM’er bezwoer me dat het zadel echt hoger moest dan ik wenste omdat het onherroepelijk tot knieklachten zou leiden, werd me verzekerd. Het zadel is toch wel erg hard en ff wennen. Mijn billen waren de 2e dag al best gevoelig dankzij dat zadel.
  • Met de hoge snelheden kreeg ik veel last van traanogen, hoewel dit na verloop van tijd wel wat beter werd. Ik droeg een sportzonnebril maar dat dekte blijkbaar mijn ogen niet voldoende af. Hier moet ik nog wel wat op vinden. Ik las op het forum hier al een en ander over i.r.t. Verschillende helmen met vizier en het effect dat dit wel/niet had op traanogen.
  • De bodyfloat is echt goddelijk, want bij hoge snelheden vang je behoorlijke klappen op van het slecht wegdek (vooral hobbels veroorzaakt door boomwortels). Ook met bodyfloat merk ik dat je ontzettend op oneffenheden moet opletten en anticiperen. Dat is echt anders dan op een gewone fiets. Ik kan me voorstellen dat als je elke dag een vaste route rijdt, je razendsnel elke hobbel kan dromen.
  • Een ander ongemak is dat ik de handvatten niet heel comfortabel vindt. De tweede dag irriteerde mijn handpalmen wat. Ook kreeg ik een af en toe een beetje last van tintelingen in mijn rechterhand, maar dat zal vast ook door (waarschijnlijk toch wat verkrampte) houding komen. Ik denk ook dat het platte stuk van het handvat te horizontaal staat afgesteld, met een lichte hoek zal het vast al beter vasthouden.
  • Die claxon op het 2018-model is echt ontzettend overkill voor fietsers! Ik heb hem maar twee keer gebruikt, omdat ik me een beetje geneerde om hem te gebruiken. Één fietser schrok zich echt kapot en dan gebruikte ik de claxon nog best op wat afstand. Als ik een Stromer neem dan laat ik er toch zo’n fietsbel bij plaatsen waar enkelen van jullie zo lyrisch over zijn.
  • Het schakelen gaat op zich prima maar wel langzaam, merk dat je echt op tijd moet anticiperen om terug te schakelen bij een stoplicht bijvoorbeeld. Ik moet zeggen dat het elektrische schakelen zoals dat op de ST2S en ST5 zit toch wel erg fijn is.
  • Bij hogere snelheden voel je wat resonering van de motor. Dat gevoel is in het begin even wennen.
  • Wat is het een genot om op hoge snelheid te fietsen op glad asfalt, rustig verkeer en mooie landschap wat er aan je voorbij trekt! Ik moest me inhouden om niet voortdurend een stuk te fietsen. Ik snap nu wel wat meer van de Stromerverslaving waar velen van jullie “last” van hebben.
  • Wat zijn veel fietsers ongedisciplineerd in het rechts fietsen. Op brede fietspaden met twee stroken gaan genoeg fietsers die met zijn tweeën fietsen gerust over de gehele breedte van het fietspad fietsen....
  • Het is ook heerlijk om wielrenners soepeltjes in te kunnen halen. Ik ben niet competitief ingesteld, maar de Stromer haalt deze :aq kant toch een beetje in mij naar boven...
Afgelopen weekend in totaal 160km gefietst en ik merk dat ik snel meer vertrouwen ontwikkelde. Ik merk wel dat ik heel erg voorzichtig de bochten inga. De souplesse waarmee ik dat anderen in YouTube-filmpjes zie doen, is bij mij nog heel ver te zoeken! Mijn eerste gevoel is dat het best een aardige tijd gaat kosten om de fiets en zijn/haar kracht goed te leren kennen.

Dan sloeg zondag toch weer de pech toe. Zondagmiddag merkte ik tijdens het fietsen in stand 2 en 3 dat de krachtsensor op hol sloeg; ook als ik niet trapte bleef de fiets ca. 35km/u gaan. Dus vlak voor huis de fiets gestopt. Omni opnieuw opgestart en de sensor opnieuw gecalibreerd. Daarna ontstond de omgekeerde situatie: de ondersteuning viel bijna helemaal weg. Als ik versnelde ondersteunde de motor nog wel, maar zodra ik een gelijkmatig tempo probeerde te fietsen viel de ondersteuning compleet weg. Met instructies op dit forum gevonden direct het servicemenu geraadpleegd, maar geen gekke dingen daar te vinden.

Maandagochtend direct de FM’er gebeld en eerst nog wat trucs toegepast, zonder resultaat. FM’er heeft op afstand gekeken en contact met Stromer gezocht. Helaas pindakaas. FM’er denkt dat de TMM-sensor kaduuk is. Stromer had zelf aangegeven dat de warmte hier mogelijk in mee speelt. Fiets is gisteren opgehaald en in afwachting op een nieuwe sensor zit ik nu dus zonder Stromer. Ontzettend balen!!! :cry:

FM’er gaf aan dat hij deze week al drie andere Stromers met hetzelfde probleem had binnengekregen. Lijkt me toch een slecht verhaal dat die sensor zo kwetsbaar is met dit warme weer. Hebben anderen hier ook ervaringen mee?

Moet zeggen dat ik nog niet goed weet wat ik hier nu van moet denken. Ik vind dat een dure SP van duizenden euro’s toch echt tegen dit weer moet kunnen, net als een auto. Al met al heb ik me voorgenomen om mijn eindoordeel pas na twee weken te vellen, dus hopelijk komt de ST2 snel terug en kan ik die volgende week op mijn eerste werkweek goed uitproberen.

Ik heb de ‘stromersmile’ dus al zeker mogen ervaren, maar dus ook al een beetje teleurstelling met twee defecte Stromers in één weekend.. Wat is jullie idee: heb ik gewoon pech of moet ik me hierop voorbereiden als potentieel SP-bezitter?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Barry, wat een mooi uitgebreid verslag. Leest als een trein, dankjewel!

Over je zorgen: welkom in de wereld van de speed-pedelec techniek. Kennelijk is de elektronica dermate gevoelig dat er onder bepaalde omstandigheden problemen kunnen ontstaan. Vorig seizoen was er gedoe met vocht, wat inmiddels door Stromer is opgelost, en nu is het (misschien?) de extreme hitte. Nu is die hitte wel écht extreem, maar ik ben het met je eens dat een Stromer daar tegen moet kunnen.

Hoewel je met twee Stromers achter elkaar problemen hebt gehad en de dealer beaamt dat het vaker voor komt, zou ik dit persoonlijk beschouwen als opstartprobleem, omdat het om 2018 modellen gaat die pas net massaal worden uitgeleverd. Iedereen is het er over eens dat het niet mag bij zo'n dure Stromer, maar het gebeurt. Mijn ervaring is echter ook dat ze bij Stromer hun best doen om structurele problemen op te lossen Maarja, aan intenties heb je niks als je halverwege je route stil staat met je Stromer.

Toen ik me ging verdiepen in speed pedelecs kwam de Stromer heel snel als de meest interessante kandidaat uit de bus. Ik las op fora dat er weleens technische problemen zijn, maar dat heeft me er niet van weerhouden om er eentje aan te schaffen. Ik heb wel bewust gekozen voor een goeie, ervaren dealer waar ik een klik mee had, want ik wist dat de kans bestond dat we vaker met elkaar te maken zouden krijgen dan voorzien.

Mijn eerste Stromer, een ST1 X, heeft weleens wat gehad, maar mijn dealer heeft altijd alles razendsnel opgelost en dus was mijn ervaring van de érnst van het verhaal niet mega-groot: probleem, shit, opgelost, en door maar weer! Ik heb nu trouwens een ST2 S die feilloos werkt, en met mij rijden er ook nog vele Stromers rond waar nooit iets mee aan de hand is.

Maak je je grote zorgen over opstartproblemen/technische mankementen, wil je dit pertinent niet hebben en raak je er gestrest van, dan is het misschien handiger om nog een paar jaar te wachten. Alle merken speed pedelecs hebben zo hun dingetjes en Stromer helaas ook. De techniek is nog zo nieuw en soms wordt er geleerd met vallen en opstaan. Het zou niet moeten, maar het is helaas niet anders.

Maar als ik lees hoe blij je van Stromeren wordt dan zou ik zeggen: lekker doen joh! Komt er onverhoopt een probleem, dan lost je dealer het wel op. En deze dealer staat heel goed aangeschreven als het om service gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Ik hoop ook dat het opstartproblemen zijn. In die zin had het forum vooraf bestuderen mij er wel een klein beetje op voorbereid, maar had inderdaad eerder verwacht dat het iets met vocht bijvoorbeeld zou zijn. Over warmteproblemen had ik nog niet veel gelezen op het forum. Ben benieuwd of er andere forumleden deze week hitteproblemen hebben ondervonden.

Over de FM’er maak ik me geen zorgen. Mijn eerste ervaringen met hen matchen met wat ik eerder gelezen had..

Als de stromer weer terug is zal ik een aanvulling op mijn verslag doen..
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mijn Stromer ST2 heeft de voorbije dagen ook enkele gekke kuren gehad. Altijd 's avonds (18h00-19h00), misschien dus ook de warmte
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb hier al meerdere verhalen gelezen van hitte problemen (achterwiel losdraaien en weer op moment zetten bleek daarbij de oplossing) dus het komt vaker voor.

Hopelijk heb je de fiets snel terug en was dit het laatste wat je tegenhield om lekker dagelijks te gaan fietsen!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
LVAerde
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2018, 13:56
Locatie: België

Top verslag!! Thx om dit te delen. :cool2:
AfbeeldingGrtz,
geveerde ST2 - 49 km ww
Spurcycle bel - Jroen 150 mm spatbord - BodyFloat 2.1
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

LVAerde schreef: 26 jul 2018, 08:07 Top verslag!! Thx om dit te delen. :cool2:
Graag gedaan! Ik heb zelf veel aan de ervaringen van andere forumleden gehad, dus vond het wel aardig om mijn ervaringen te delen t.b.v. andere potentiële stromeraars..

FM’er belde vanmiddag dat de ST2 morgen weer voor mijn deur wordt afgeleverd :d3:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Leuk verslag!

Hitte problemen heb ik nog niet ervaren al heb ik de laatste weken wel wat vaker de trapassensor gekalibreerd. De sensor lijkt wat gevoelig voor deze hoge temperaturen.

Zadelpijn had ik ook in het begin nu niet meer. Mij past het stromer zadel goed maar een zadel oud met als een schoen. Niet elke schoten zit lekker ;-).
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Toch wel gevoelige fietsen dus....heb nu twee Flyer Sp's gehad beide in Duitsland aangeschaft en nog nooit een probleem gehad.
Mijn vrouw is nu ook heeft nu haar derde Flyer (ook uit Duitsland)25km/uur......tot nu toe alleen gewoon onderhoud. Dus totaal vijf fietsen waar in 12 jaar tijd alleen onderhoud aan uitgevoerd is.
Alle fietsen waren overigens perfect afgemonteerd en gecheckt voordat zij afgeleverd werden.
Ook slijtdelen zoals remblokjes, kettingen en cassettes of losse kransen sturen zij op zonder gezeur of geneuzel.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je je gaat verdiepen in Flyer, dan kom je ook wel andere verhalen tegen helaas. Maar heel mooi om te lezen dat jullie er probleemloos mee hebben gereden, dat is altijd fijn!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie