Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hierbij de link:

2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Beste allen,

Ik kom er nog even op terug want er is in mijn geval wellicht iets meer aan de hand.

In eerste instantie kwam ik er achter dat er een verschil zat tussen " knipperend groen lampje" en Omni display 100% omdat ik met de fiets " aan" aan het opladen was. Vandaar mijn eerdere vraag en dank voor de antwoorden tot zover.

Na jullie antwoorden gelezen te hebben heb ik inmiddels twee keer opgeladen met de fiets "uit". Dus ik kon geen Omni " charge" aflezen.

In beide gevallen bleef het groene lampje enorm lang knipperen. Hij stopt gewoon niet.. Totdat ik de fiets " aan" zet. Dan ineens zegt de oplader " klik" en gaat het groene lampje constant branden.

Er lijkt mij hier iets niet te kloppen (bang voor overlading!) maar gezien ik lang geen expert ben hoop ik dat iemand dat wil bevestigen of ontkennen.

Edit: de dealer heeft inmiddels geantwoord. Zij wisten kennelijk meteen wat er aan de hand was, zou opgelost moeten zijn met een FW update die ik vanmiddag opgestuurd krijg

Dank alvast
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Een update, omdat het mss in de toekomst voor een ander kan helpen;

Stromer heeft (door tussenkomst dealer) op afstand
1) de firmware gedowngrade (!)
2) zodat de nieuwe firmware voor de accu kon worden geinstalleerd (van 0.9.0 naar 0.9.6)
3) de firmware weer teruggezet naar 4.0.1.8

De downgrade naar een oudere firmware was nodig om de accu de te kunnen updaten.

Of het helpt met mijn probleemje weet ik zondagavond. Dan ga ik weer opladen voor de werkweek.
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 25 mei 2018, 07:54 Onze accu’s hebben er geen baat bij (lange tijd) volledig vol geladen te zijn. De hoge spanning (4.2V per cel) zorgt dan voor stress en degradatie van de elektrodes. En dat is weliswaar een langzaam proces, maar is niet te stoppen.
Je hebt helemaal gelijk... als je je fiets een lange tijd niet gaat gebruiken. Voor een paar dagen of zelfs een week is dat helemaal geen probleem.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Stroompje schreef: 25 mei 2018, 09:25 Hierbij de link:

Top! Een stuk duidelijker dan die film van 1,5 uur die ik had gepost van die professor. Die gaat wel erg diep op de stof in, maar het verhaal en conclusie is hetzelfde. Ik heb Stromer om verduidelijking gevraagd over tot welke voltage de meegeleverde laders laden. Nog geen antwoord; hoop niet dat dat een slecht voorteken is :-$
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

gillflyer schreef: 24 mei 2018, 19:06 Overigens gaf mijn batterijlader vandaag aan dat de batterij vol geladen was. Als ik de Stromer aanzette (st2 ‘18) gaf de batterij 0% aan, de fiets zette zichzelf zonder meer af.

Drie maal terug opgezet met hetzelfde resultaat. Vervolgens de batterij eruit gehaald en 1 minuut later er terug in -> 100% en zonder problemen naar huis kunnen fietsen.
:bn:
Ik heb dit eenmaal gehad toen ik begon te trappen en vergeten was de stromer aan te zetten. Toen ik de stromer toen aan zetten zonder gestopt te zijn gaf de batterij ook nul % en ging de fiets uit. Nogmaals aangezet met zelfde resultaat.
Toen gestopt, de batterij eruit gehaald, 30 seconden later terug in en probleem was opgelost.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Rob77 schreef: 25 mei 2018, 18:18 Een update, omdat het mss in de toekomst voor een ander kan helpen;

Stromer heeft (door tussenkomst dealer) op afstand
1) de firmware gedowngrade (!)
2) zodat de nieuwe firmware voor de accu kon worden geinstalleerd (van 0.9.0 naar 0.9.6)
3) de firmware weer teruggezet naar 4.0.1.8

De downgrade naar een oudere firmware was nodig om de accu de te kunnen updaten.

Of het helpt met mijn probleemje weet ik zondagavond. Dan ga ik weer opladen voor de werkweek.
Bovenstaande heeft helaas niet mogen baten. Op verzoek van Stromer/dealer probeer ik vanavond of het probleem zich ook voor doet bij het laden van de accu buiten de fiets. Zodoende kan vast gesteld worden of het ligt aan de accu danwel lader of de fiets.
In de video valt te zien hoe de oplader pas ophoud met laden zodra de fiets aangezet wordt.

ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Lomito

Ik laad de accu altijd op met de fiets aan. Geen oplaadproblemen (niet willen opladen) en altijd een afgeslagen lader zodra de accu vol is.
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Lomito schreef: 28 mei 2018, 15:18 Ik laad de accu altijd op met de fiets aan. Geen oplaadproblemen (niet willen opladen) en altijd een afgeslagen lader zodra de accu vol is.
Helaas slaat mijn niet oplader niet af bij fiets aan en ook niet bij fiets uit.
De oplader slaat alleen af als;

1) de fiets wordt aangezet als de accu vol zit. Wanneer dit precies is is natuurlijk moeilijk te zeggen. Soms zet ik de fiets aan en slaat de lader niet af domweg omdat hij nog niet helemaal vol is ondankt dat de Omni 100% aangeeft. Maar als je lang genoeg wacht en dan pas de fiets aanzet slaat de lader af.

2) de accu buiten de fiets wordt opgeladen.

Dealer gaf aan dat als opladen buiten de fiets succesvol is (is het) het eigenlijk niet aan de oplader of de accu kan liggen.
Stromer denkt daar kennelijk anders over en op hun advies levert de dealer me een nieuwe lader. Hieruit begrijp ik een beetje "we weten het niet maar dit is stap 1". Als dat niet de oplossing is gaat de fiets voor testen naar de dealer. Ik krijg dan wel netjes een vervangende fiets.
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Rob77 schreef: 31 mei 2018, 12:19 Dealer gaf aan dat als opladen buiten de fiets succesvol is (is het) het eigenlijk niet aan de oplader of de accu kan liggen.
Stromer denkt daar kennelijk anders over en op hun advies levert de dealer me een nieuwe lader. Hieruit begrijp ik een beetje "we weten het niet en dit is stap 1". Als dat niet de oplossing is gaat de fiets voor testen naar de dealer. Ik krijg dan wel netjes een vervangende fiets.
Het kan zijn dat de EnergyBus-Controller (EBC) van de fiets het niet goed doet. Zowel de lader als de fiets bevatten een EBC. Op met moment dat je de lader aan de fiets koppelt moet duidelijk worden welke EBC de master-EBC is, er kan er immers maar één de baas zijn. De EBC in de lader herkent de aanwezigheid van de EBC in de fiets waarna de EBC in de lader zichzelf uitschakelt door automatisch over te gaan in 'silent mode'.

Het is daarom bij het zoeken naar de fout logisch dat als buiten fiets laden goed gaat, je dan zeker weet dat de Controller van de lader functioneert en dat er tevens niets mis is met de batterij.

Zie ook de uitleg van Torsten Gedenk van Emtas (in het Duits):
Aus CANopen-Sicht muss der EnergyBus-Controller die Funktionalitäten Netzwerk-Master, LSS-Master mit FastScan, SDO-client und -Server, Emergency-Consumer, Heartbeat-Consumer und Producer, PDO-Producer und Consumer sowie SYNC-Producer vereinen. Zudem kann das virtuelle Gerät EnergyBus Controller (EBC) auch zusammen mit anderen Geräten implementiert werden. Beim Einsatz zusammen mit einem Ladegerät darf der EBC im Ladegerät(Knotennummer 127) die Masterfunktionalität nur wahrnehmen, wenn kein anderer EBC im Netzwerk vorhanden ist. Dies ist beispielsweise dann der Fall wenn anstatt des kompletten Fahrrad nur ein Akku an die Ladestation angeschlossen wird.
(...)
der EBC im Ladegerät erkennt den EBC im Elektrofahrrad und geht in den „Silent“-Mode der EBC im Pedelec überträgt statische Daten der Batterie an das Ladegerät und startet den Ladevorgang Akku und Ladegerät werden an die Powerline zugeschaltet und der Ladevorgang beginnt der Akku schickt seine aktuellen Werte (Spannung, Strom, Temperatur, imitierungen, EnergyBus-Zustand, Fehler) per PDO direkt an das Ladegerät Ladegerät beendet den Ladevorgang wenn die Sollkapazität erreicht ist oder das Ladekabel abgezogen wird.
Bron: http://www.embedded-communication.com/c ... d-e-bikes/

Hij beschrijft de verschillen in laden ook in het Engels en met plaatjes op een andere blog: http://www.embedded-communication.com/e ... devorgang/
[/quote]
Plaats reactie