Afstelling en lichtopbrengst Supernova M99 MINI PURE-45 koplamp (ST2 2018)

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Tomasj,

Waar leid je uit af dat de installatie richtlijn van Supernova niet in lijn is met de Europese wetgeving?
Ik zou dat namelijk op basis van wat we van de lamp weten niet zo durven beweren.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De tekening die jij plaatst is de richtlijn voor de mini-pro-25, niet van de pure-45.
Wat ik begrepen heb is dat de richtlijn voor de typegoedkeuring voor speed-pedelecs aangeeft dat de lichtbundel 5 meter voor de fiets nog 50% van de hoogte van de lamp mag bedragen.
Ik en Ebiker hebben hun pure-45 ingesteld op een manier die niet conform de typegoedkeuring is, en niet conform met de handleiding van de producent of met de wet. Maar we ze zijn beiden wel overtuigd dat we tegenliggers niet verblinden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Tomasj,

Je conclusie kan prima waar zijn.
En je opmerking dat je de lamp anders, hoger, hebt staan dan de richtlijn is voor mij wel een punt van aandacht als ik naar de mini ga kijken op de ST2.
Wat ik echter bedoelde is:

Hoe weet je dat de 7cm daling op 2 meter die Supernova in het voorschrift beschrijft niet overeenstemt met een daling van 50% over 5 meter volgens de wet?
Of verwacht je dat het installatie voorschrift van de 45Pure anders is dan voor de 25 mini die we op internet aantreffen? Ik denk het eigenlijk niet hoor.

Om dat eerste zeker te stellen, meten is weten, zou ik op het midden van de lamp een klein rond plakkertje plakken en dat op 5 meter op halve hoogte instellen. Dan naar een muur op 2meter en zien of je daar 7 cm lager dan de kop van de lamp zit. Zo niet dan is het tijd naar de installatie richtlijn van de 45Pure te zoeken. Als je de fiets hebt gekocht hoor je die feitelijk te hebben.

Ik kan me slecht voorstellen dat Supernova een installatie richtlijn geeft die strijdig is met de EU wetgeving.

Maar wie weet.
Ben benieuwd wat uit die vergelijking komt.
Wellicht ga ik het de komende week bij de FM nameten voor ik de fietsen koop.
Want 20-25 meter is toch echt wel het minimum verlichte gezichtsveld voor mij.
Bedankt voor deze discussie, scherpt de geest weer.


Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stroompje schreef: 13 mei 2018, 11:50 Tomasj,

Je conclusie kan prima waar zijn.
En je opmerking dat je de lamp anders, hoger, hebt staan dan de richtlijn is voor mij wel een punt van aandacht als ik naar de mini ga kijken op de ST2.
Wat ik echter bedoelde is:

Hoe weet je dat de 7cm daling op 2 meter die Supernova in het voorschrift beschrijft niet overeenstemt met een daling van 50% over 5 meter volgens de wet?
Omdat dat basis goniometrie is, de hellingshoek is veel hoger voor de Europese typewetgeving.

Of verwacht je dat het installatie voorschrift van de 45Pure anders is dan voor de 25 mini die we op internet aantreffen? Ik denk het eigenlijk niet hoor.
Ik vermoed dat ze dezelfde reflector gebruiken. Maar de installatie dient anders te zijn vanwege de typegoedkeuring volgens mij. Het staat duidelijk boven de tekening aangegeven dat die handleiding geldt voor de 25 mini. Maar indien je die handleiding aanhoudt, denk ik niet dat je dus gaat verblinden (dat is wat wij ook vaststellen nu ;-))
Om dat eerste zeker te stellen, meten is weten, zou ik op het midden van de lamp een klein rond plakkertje plakken en dat op 5 meter op halve hoogte instellen. Dan naar een muur op 2meter en zien of je daar 7 cm lager dan de kop van de lamp zit. Zo niet dan is het tijd naar de installatie richtlijn van de 45Pure te zoeken. Als je de fiets hebt gekocht hoor je die feitelijk te hebben.
Bij de pure 45 is de hoogte van de lichtbundel na 2 m 72 cm om te voldoen aan de typegoedkeuring. Bij de mini 25 is dat 95 cm volgens de handleiding
Ik kan me slecht voorstellen dat Supernova een installatie richtlijn geeft die strijdig is met de EU wetgeving.
Dat doen ze dus ook niet. Ze geven ze niet.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Omdat dat basis goniometrie is, de hellingshoek is veel hoger voor de Europese typewetgeving.
Hallo Tomasj,

Bedankt voor het verduidelijken.
Het klopt dat de hellingshoek die door Supernova wordt gehanteerd hoger is dan die van de EU (de tangens van de hoek is 7/200 versus 45/500 voor de EU wetgeving, even aannemend dat het midden van de lamp op 90 cm hoogte zit).

Maar de kern van mijn denk ik ongelukkig geformuleerde opmerking was bedoeld als: hoe weet je dat de geometrie van Supernova wel of niet in strijd is met de basis eis van de EU. Immers . . . .

Op basis van de EU regelgeving kom je hooguit op een meter of 10 voor het centrum van de bundel, maar dat zegt afhankelijk van de divergentie van de bundel nog niet hoever de bovenste stralen van de bundel komen. De Supernova instelling (be it dat deze voor een andere lamp is, maar waarschijnlijk dus zeer vergelijbaar) geeft je een afschaffing van 20-25 meter. Die beide berekeningen kunnen dus met elkaar in overeenstemming zijn, afhankelijk weer van de divergentie van de bundel. Ze kunnen ook redelijk ver uit elkaar liggen.
Mijn. Raag was bedoeld als: hoe weten we dat die beide “hetzelfde” bereiken?
Maar voorlopig ga ik ervan uit dat Supernova toch wel zo’n beetje aan de grens gaat zitten en niet de EU wetgeving negeert.
Meten dus, en dat zal ik doen voor ik een beslissing neem.
Ik hoop dat dit mijn onzekerheid over hoe goed het gezichtsveld is verduidelijkt.


Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Kernboodschap is dat je op de ST2 de hoek van je fietslamp kan aanpassen zonder je tegenliggers te verbinden.Dat is dan wel niet helemaal in lijn met de typegoedkeuring, maar who cares?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Tomasj schreef: 13 mei 2018, 16:26 Kernboodschap is dat je op de ST2 de hoek van je fietslamp kan aanpassen zonder je tegenliggers te verbinden. Dat is dan wel niet helemaal in lijn met de typegoedkeuring, maar who cares?
Ik heb mijn bouwlamp ook zo ver omhoog gekanteld tot ik net geen 'klachten' van tegenliggers meer krijg over de low beam.

Aan de andere kant reageert niet iedereen... ik laat nog wel eens de high beam per ongeluk ingeschakeld terwijl tegenliggers naderen. Soms besef ik achteraf dat zij niet gereageerd hebben op mijn lamp terwijl die echt super verblindend is in high beam... :oops: Sorry, sorry, sorry.... :oops:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 13 mei 2018, 11:19 Zoals al aangegeven in mijn originele post zijn dit de instellingsparameters voor de Supernova mini-pro-25, niet voor de pure 45.van de Stromer ST2. Een installatierichtlijn voor de pure 45 is niet beschikbaar op internet.
http://supernova-lights.com/wp-content/ ... us_web.pdf
Pagina 26 zegt dat de lamp horizontaal moet staan en dat de lamp zelf zorgt dat de lichtbundel 1 graad naar beneden geprojecteerd wordt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 13 mei 2018, 18:30
Tomasj schreef: 13 mei 2018, 11:19 Zoals al aangegeven in mijn originele post zijn dit de instellingsparameters voor de Supernova mini-pro-25, niet voor de pure 45.van de Stromer ST2. Een installatierichtlijn voor de pure 45 is niet beschikbaar op internet.
http://supernova-lights.com/wp-content/ ... us_web.pdf
Pagina 26 zegt dat de lamp horizontaal moet staan en dat de lamp zelf zorgt dat de lichtbundel 1 graad naar beneden geprojecteerd wordt.
Maar dat is weerom de handleiding van een ander product (PURE/PURE+), dat is niet de lamp van de ST2 (mini PURE 45). edit : staat ook bij de mini pure 45. Ik ga dat eens even controleren.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Even gaan controleren, de bovenzijde van de lamp is afgerond, de onderzijde van de lamp is door twee hydraulische remkabels niet direct makkelijk toegankelijk. Maar de hellingshoek van 1° zou aangeven dat je over een afstand van 2 m slechts 3,4 cm moet 'zakken' met de lichtbundel.
Voor een ST2 20" wil dit dus zeggen dat de lichtbundel 102 mm/1,7mm= 60 m ver zou reiken bij ideale afstelling. Ik ga dat één dezer nog eens testen. 60 meter is in ieder geval ruimschoots voldoende, en bij mijn vorige instelling (bundel van ongeveer 30 m ver was de lichtintensiteit ook nog dik in orde). Dit lijkt me dus wel OK te zijn.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie