Stromer ST1 in brand

ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

FreddyH schreef: 13 sep 2018, 20:35 Idem. Een ontvlammende accu gaat niet "vriendelijk" staan roken. Da's fel en heftig. Van niets in ineens een explosie van rook en vuur. Enorm veel hitte in een kleine ruimte etc.
De lagere capaciteit cellen gaan vooral roken. Die exploderen vrijwel niet zomaar. zie: https://www.energy.gov/sites/prod/files ... 2013_p.pdf

Hier staan cellen waarvan het plastic om de cell niet eens gesmolten is.
FreddyH schreef: 13 sep 2018, 20:35 De batterijklep is als ik het goed heb van kunststof. Zelfs al zou het een thermoharder zijn (is niet) dan nog zou het zwart en lelijk worden.
Bij die van mij is het zeker aluminium.
FreddyH schreef: 13 sep 2018, 20:35 Wat je in het ST1 filmpje ziet is koude rook, zonder de kenmerkende enorme felle hitte ontwikkeling die je bij een batterij ziet. Dus droogijs zoals in een van de eerste reacties werd geopperd is een reele mogelijkheid.
Ik heb geen flauw idee waar je dit vandaan haalt! "Rook" van droog ijs zakt naar de grond. Dit is witte rook die op lijkt te ztijgen (kan ook vertekenen door de wind).
FreddyH schreef: 13 sep 2018, 20:35 Ook ik sta open voor overtuigend bewijs, maar dat moet wel eerst komen. Tot dan denk ik dat het BS is.
Dat is een beetje de wereld op zijn kop, de video laat vrij duidelijk zien dat er iets goed mis is. Het kan goed zijn dat de inverter kapot is en zo contstant een paar honderd wat uit de accu trekt. Dat kan die accu prima aan, maar dat geeft je wel wat rook. Hier op het forum hebben we geen enkel benul wat de failure mechanisme zijn van zo'n fiets, om vervolgens te concluderen dat het een hoax is totdat er ander bewijs is.

Maar goed, het kan inderdaad zo zijn dat het een hoax is, maar dat ga je uit dit filmpje niet zomaar bepalen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ApaX schreef: 18 sep 2018, 21:12 De lagere capaciteit cellen gaan vooral roken. Die exploderen vrijwel niet zomaar. zie: https://www.energy.gov/sites/prod/files ... 2013_p.pdf

Hier staan cellen waarvan het plastic om de cell niet eens gesmolten is.


Kan zijn. Hogere capaciteit cellen gedragen zich anders. Ik weet niet wat in een ST1 zit, maar in mijn accu zitten 3,5Ah cellen. 100 stuks vlakbij elkaar...
ApaX schreef: 18 sep 2018, 21:12 Dat is een beetje de wereld op zijn kop, de video laat vrij duidelijk zien dat er iets goed mis is.


Jouw conclusie is blijkbaar anders dan die van mij. De video laat mij duidelijk witte rook zien. Of er is iets goed mis, of iemand probeert ten koste van een ander flink aandacht te krijgen. Op dit moment neig ik naar het tweede.
ApaX schreef: 18 sep 2018, 21:12Het kan goed zijn dat de inverter kapot is en zo contstant een paar honderd wat uit de accu trekt. Dat kan die accu prima aan, maar dat geeft je wel wat rook.
Wel wat rook? De rook gaat aan alle kanten de fiets uit. Daarnaast: waar zit die inverter precies in jouw fiets? Je hebt een 36V accu (ST1) en een 36V direct drive DC motor...
ApaX schreef: 18 sep 2018, 21:12Maar goed, het kan inderdaad zo zijn dat het een hoax is, maar dat ga je uit dit filmpje niet zomaar bepalen.
Het is de combinatie van het filmpje, het wazige verhaal en de radio stilte. Het staat iedereen vrij om te geloven wat hij/zij wil, ik ben in dit geval sceptisch. Maar ik laat me graag overtuigen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Dikke vette hoax.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Ik geloof er niks van dat dit werkelijk een Stromer is die uit staat te fikken. Degene die filmt loopt er zeer rustig omheen. Ik zou het niet wagen er zo dicht bij te blijven!
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

FreddyH schreef: 19 sep 2018, 00:01 Het is de combinatie van het filmpje, het wazige verhaal en de radio stilte. Het staat iedereen vrij om te geloven wat hij/zij wil, ik ben in dit geval sceptisch. Maar ik laat me graag overtuigen.
Je bent skeptisch? Waarom precies? Het enige dat je weet is dat er een rokende stromer 16 seconden in beeld staat waarvan de eigenaar zegt dat hij uitgebrand is. De rest is toch pure speculatie?

1. Accu's branden altijd veel feller --> niet waar
2. De man is veel te rustig --> Heel veel mensen raken niet snel in paniek
3. Omgeving is te gelikt --> Het ziet er uit als een normale onderhouden tuin
4. De fiets staat op de standaard --> zie punt twee.
5. Eigenaar reageert niet naar wens op vragen van wildvreemden --> nou en?

Om nog maar eens een voorbeeld te geven: hier gaat iemand met een bijtel te werk op een 18650 cell:
https://www.youtube.com/watch?v=mqVOKds ... r_embedded
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je in dit youtube filmpje ziet wat er allemaal uitgehaald moet worden om één zo'n celletje zover te krijgen dat-ie gaat roken, dan gaat ieder weldenkend mens zich toch automatisch afvragen wat er precies met deze Stromer accu is gebeurd? (De eigenaar zegt "kortsluiting", maar hij zegt ook zelf niet te weten of de brand in het accuvak of in de motor zit. Als hij dat al niet eens weet, hoe kan hij dan überhaupt al tot een conclusie over de oorzaak komen?)

De Stromer accu-cellen zitten in een behuizing en het gaat hier om een ST1. Dat is een wat ouder model dus die zal al geruime tijd probleemloos hebben rondgereden. Wat is er dan voorgevallen waardoor de accu nu ineens is gaan roken/uitbranden?

Vandaar dat ik op FB vragen heb gesteld over of de accu misschien is gevallen, of de accu is gereviseerd, of er andere modificaties aan de Stromer zijn uitgevoerd, wat de reactie van Stromer was, wat het oordeel van de dealer is etc. etc. Maarja, die vragen zijn verwijderd door de beheerder van de FB groep (en tevens collega van..) waar de poster dit allemaal heeft opgestart. Diezelfde beheerder heeft mij hierna tijdelijk van de FB pagina geblokkeerd, en dit inmiddels heul stiekem omgezet naar een permanente verwijdering uit de groep.

Voor wat betreft het beantwoorden van vragen van wildvreemden: tja... als je ervoor kiest om een filmpje te delen met al die wildvreemden in de wereld, dan kun je ook vragen verwachten van die vreemden. En dan voegt het een hele hoop aan je geloofwaardigheid toe wanneer je bereidheid toont om die vragen op een normale, inhoudelijke manier te beantwoorden in plaats van selectief in te gaan op enkele opmerkingen die overduidelijk alleen bedoeld waren om dit akelige fikkie nog wat verder op te porren. Hierdoor kan (in ieder geval bij mij) het gevoel gaan ontstaan dat hier iets heel anders speelt en dat het filmpje enkel en alleen gedeeld is om Stromer in diskrediet te brengen.

Ik zeg niet dát het zo is, want dat kunnen wij inderdaad niet bepalen omdat ons de toegang tot feitelijke informatie op meerdere manieren is ontzegd (...), maar hierdoor is bij mij wel degelijk de indruk gewekt dat er een hoop gedoe is gecreëerd om een mogelijke hoax overeind te houden.

En dat is niet omdat ik zo graag wil dat dit filmpje nep is: wanneer dit echt is gebeurd en de oorzaak is NIET (!) gelegen in gebruikersfouten, accu-revisie of andere schade aan de accu/Stromer etc., dan is dit echt heel erg naar en dan hoop ik eerlijk waar dat de dealer deze meneer z.s.m. kosteloos aan een andere Stromer helpt, dat Stromer tot op de bodem uitzoekt wat hier mis is gegaan en hierover met een officieel statement naar buiten komt.

Is het filmpje nep óf is de ontbranding de wijten aan onjuist handelen van de Stromer-eigenaar zelf, dan vind ik deze actie en alle poeha er omheen dermate onder de gordel (pure smaad) dat ik een hele hoop mensen nooit meer serieus ga nemen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Iemand die zo mooi rustig blijft filmen terwijl zijn 5K+ fiets affikt zou zeker ook de aftermath hebben gepubliceerd.
Alles aan dit filmpje zegt fake. Leuk gemaakt, maar niet in zijn geheel niet realistisch.

Ik flikkerde vroeger ook overal rookbommetjes in. En dat zag er ook altijd indrukwekkend uit :ay
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
krol
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2017, 18:19

Aan alle twijfelaars !! deze post is 100% de waarheid Jan is een collega van mij op het werk en heeft inderdaad een zwaar ongeval gehad met een boomzaag en kan dit jaar niet meer werken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn online wel veel de collega's van deze meneer. Ontzettend vervelend natuurlijk dat de Stromer-eigenaar een ongeval heeft gehad, hopelijk geneest hij snel. Dit verandert alleen niks aan het feit dat veel mensen inhoudelijke vragen hebben waar geen antwoord op komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
krol
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2017, 18:19

Als je het beter weet en iedereen wil overtuigen dat stromer toch zo goed isendit niet kan neem dan maar eens contact op met de fietswinkel velo loft in eke belgie daar werd deze fiets nieuw aangekocht en onderhouden
Plaats reactie