Aanspankoppel

Plaats reactie
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Weet er iemand het juiste koppel om het achterwiel van een st1 vast te zetten?
In de handleiding (dikke brol, er staat feitelijk niets in over de st1, maar wel over alle soorten
trekking fietsen) die ik bij mijn fiets kreeg staan er aanspankoppels en deze spreekt van 40Nn.
Maar daar deze handleiding over trekking fietsen gaat, en niet over Stromers heb ik er geen vertrouwen in.
En de winkel (de bijgeropen technieker) sprak over 70Nn.
Maar graag was ik iets zekerder.
Dus, mocht iemand van meer weten, dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb de manual van de ST1 doorgenomen (die overigens wel echt over de ST1 gaat, dus ik vermoed dat je niet de "echte" handleiding mee hebt gekregen), maar hier staat niks in over de aandraai-momenten. In de handleiding van mijn ST1 X worden deze wel vermeld, en op de bouten zelf ook vermeld. Voor mijn ST1 X is het aandraaimoment van het achterwiel 20Nm, maar bij de ST1 staat dit niet op de bouten als ik het goed heb gezien.

Op het EBR forum las ik een bijdrage uit 2015 die vergelijkbaar is met wat jouw fietstechneut zei: handleiding zegt 40Nm, Stromer tech support zegt 70Nm i.v.m. de veiligheid. Ik zou als ik jou was het advies van je dealer/de fietstechneut opvolgen, en in de tussentijd een mailtje naar Stromer zelf sturen om dit te verifiëren. Je kunt Stromer mailen op het algemene e-mail adres, er werkt iemand die Nederlands spreekt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Bericht gekregen van "de firma" en het is 70Nn.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Hmm zover gaan mijn momentsleutel niet. Is heeeel hard aandraaien dan ook goed?
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dat hangt dan weer van de lengte van je sleutel af :mrgreen:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor de ST1 X is het aandraaimoment 20Nm. Misschien haalt je momentsleutel dat wel? Ik hou me aan die 20Nm en geef m nog een zwengel extra, dan vind ik het wel prima.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

NickV schreef: 09 aug 2017, 18:17 Hmm zover gaan mijn momentsleutel niet. Is heeeel hard aandraaien dan ook goed?
Dan zal je er eentje moeten bijkopen.
Dit zal ik ook moeten doen.
Stromeur schreef: 09 aug 2017, 19:32 Voor de ST1 X is het aandraaimoment 20Nm. Misschien haalt je momentsleutel dat wel? Ik hou me aan die 20Nm en geef m nog een zwengel extra, dan vind ik het wel prima.
Dit zou ik toch ook niet doen.
Ik zou met de verbinding tussen het achterwiel en het frame toch op zeker spelen.
En zeker met de sensoren die er zitten.
Zelf werk ik als technieker, en aan bepaalde aanspankoppels hou ik me liever.
Zowel om niets kapot te draaien, alsook om het later terug los te kunnen krijgen zonder veel problemen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Die extra zwengel is iets mentaals en officieel onnodigs. Gelukkig is het een "dameszwengel" met dezelfde momentsleutel met knikbeveiliging. Dus 1x extra door de knik heen, het zal daarmee nooit verder gaan dan rond de 23Nm (en als je bedenkt dat Stromer voor de ST1 van 40Nm naar 70Nm is gegaan...)

Maar, ik kan niet recht praten wat krom is. De volgende keer hou ik me aan die 20Nm. :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

70Nm bij achterwiel en 20Nm voorwiel en staat op de bout van het voorwiel, info van het achterwiel heb ik van een Amerikaanse site.

Heb zelf momentsleutel van SMOOS via Datona hiervoor aangeschaft, voldoet prima/
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Gebruiken jullie eigenlijk ook montage pasta of vaseline bij het opnieuw monteren van de wielbout(en)? Heeft tenslotte ook invloed op het aanhaalmoment(?).
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Plaats reactie