Accu laadt plotseling maar tot 90%

Plaats reactie
tacotijswa
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017, 13:31
Locatie: Driebruggen

Mijn woon-werk verkeer afstand is 26 km enkele reis en ik rijd op een ST1 met de kleine accu waardoor ik niet heen en weer kan op 1 lading. Ik neem daarom de oplader mee en laad de ST1 op mijn werk weer op.

Na enig weken werd de accu ineens maar tot 90% opgeladen en later zelfs maar tot 85%. Mijn accu is nog redelijk nieuw en nog geen 400 keer opgeladen dus dat leek mij het probleem niet. Na enig speuren op dit forum kwam ik de gouden tip tegen:

Je moet de oplader EERST op het net aansluiten en pas daarna op de fiets aansluiten en dan aanzetten. Mijn accu werd direct weer tot 100% opgeladen. In mijn geval scheelt het zeker 15% lading.

Deze oplossing staat nog ergens op het forum verborgen in een reply maar ik vind dit belangrijk genoeg om nog maar eens extra onder de aandacht te brengen.

Hope it helps.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

tacotijswa schreef: 05 jul 2018, 07:37
Je moet de oplader EERST op het net aansluiten en pas daarna op de fiets aansluiten en dan aanzetten. Mijn accu werd direct weer tot 100% opgeladen. In mijn geval scheelt het zeker 15% lading.
Misschien dat dit je helpt om hem wel tot 100% te krijgen, maar op de lader van de ST1 staat expliciet een andere volgorde.
Eerst op de accu aansluiten en daarna pas op het lichtnet. En dat zal niet voor niks zijn.
Zie: https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f ... 838#p21838 voor foto's
ST3 cool white - sport - 983Wh
tacotijswa
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017, 13:31
Locatie: Driebruggen

Dat klopt, en dat deed ik ook op deze manier met als gevolg dat er steeds minder lading ontstond. Na het omdraaien van de volgorde wordt er weer voor 100% geladen.

Ik ga het in ieder geval een tijdje op 'mijn' manier proberen.
Tias
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 sep 2019, 22:32

Hoi Taco

wat is inmiddels jouw ervaring na al die tijd?
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Voordat de aansluitvolgorde hier onder de aandacht kwam koppelde ik altijd eerst de accu en daarna het stopcontact. Nu al enige maanden doe ik het ‘goed’. Ik heb eerlijk gezegd geen verschil in het laadproces kunnen vaststellen.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Plaats reactie