Hoe zit dat nou, met accucapaciteit?

Plaats reactie
Sven

Als ik mijn st1 gebruikt heb en weer opgeladen de volgende dag weer gebruik, dan heb ik 100% capaciteit in het scherm staan.
Maar als ik een paar dagen niet rijd, dan komt ie op 95%, meteen bij aanzetten of kort daarna.
Ik koppel de lader meestal dezelfde dag weer af, laat 'm niet continue aan de lader zitten.

Ik neem aan dat dan de feitelijke capaciteit nog maar die 95% is?

En de genoemde capaciteit, is dat de werkelijke capaciteit of zit er nog een softwarematige buffer boven en onder, om de levensduur te vergroten? Ik meen dat Tesla dat zo instelt.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het is grotendeels gok werk, aangezien Stromer uiteraard geen details van hun aansturing vrij geeft. Hieronder wat algemene zaken:

Allereerst: het correct opmeten van de resterende capaciteit van een accu is niet simpel. Dit is zeer eufemistisch uitgedrukt. Als je jouw accu helemaal vol laadt dan staat er ongeveer 4,1V tot 4,2V per cel op, dit neemt behoorlijk snel ietsje af waarna de accu bij gebruik enigszins lineair naar iets van 3,1 tot 3,3 V per cel wordt gebruikt. Omdat hij in het begin eventjes vrij snel iets inzakt is het verschil tussen 95% en 100% enigszins verwaarloosbaar.

De capaciteit van jouw accu wordt simpel berekend: stel dat je een 10s5p (blokken van 10 cellen in serie, 5 blokken parallel) van 3,6V cellen van 3,5Ah dan heb je dus dankzij die 10 cellen in serie 36V en dankzij de 5 blokken parallel 5 x 3,5Ah = 17,5Ah capaciteit. In Wh uitgedrukt is dit dan 17,5Ah x 36V = 630Wh. Maar: jouw accu wordt niet helemaal leeggetrokken (da's echt dodelijk voor een Li-Ion batterij), er blijft waarschijnlijk zo'n 10-30% capaciteit achter om te voorkomen dat hij na leegrijden en een paar weken niet opladen in de gevarenzone komt. In werkelijkheid heb je dus iets minder tot je beschikking dan de opgegeven capaciteit.
Dit klinkt vervelend, maar in feite maakt het niet zoveel uit: als je gewoon rekent met: zoveel bereik met 630Wh geeft zoveel verbruik per kilometer. Iedereen berekent dit op deze manier dus krijg je vergelijkbare resultaten.

Overigens doet een auto niets anders: de laatste paar liter van je tankinhoud worden nooit opgebruikt, om te voorkomen dat als je stil komt te staan je handmatig de leiding moet ontluchten na het tanken (of 5 minuten de startmotor laten draaien om weer brandstof bij de motor te krijgen). Bij oude auto's moest dat wel, dan zat er meestal een handpompje bovenop het brandstoffilter.

Aan de bovenkant zit bij mijn weten geen buffer. De accu wordt gewoon tot 4,1 of 4,2 (vergeet altijd weer welke het nou precies was)V opgeladen, hetgeen volgens specificatie zo hoort. Als je die buffer wel zou willen inbouwen zou je met een lader kunnen werken waarop je de laadspanning kunt instellen. Hou er wel rekening mee dat de BMS (Battery Management System) in jouw accu pas gaat balanceren als de accu vol is, dus laad hem eens in de zoveel tijd wel een keer helemaal vol.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie