Krakend geluid ST1

Plaats reactie
Parisotto
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2018, 18:38

Ik rij al 2,5 jaar met een ST1, sinds 2 weken houd het kraken maar niet op. Volgend heb ik al nagekeken en onderhouden , zadelpen, ketting en tandwielen ,trapas,. Ik weet het echter niet meer , kan iemand helpen?😞
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoi Parisotto,

Ik heb je vraag even afgesplitst naar een eigen topic.

Bijgeluiden van een fiets, of het nu een Stromer is of niet, zijn heel erg irritant en soms is het ontzettend moeilijk om te detecteren waar het vandaan komt, zeker op afstand.

Welke type ST1 heb je? Is het toevallig een ST1 met Schlumpf drive?

Heb je het kraken bijvoorbeeld alleen als je trapt, of ook als je niet trapt en de fiets laat "uitbollen"? Is dit kraken er constant, of alleen onder bepaalde omstandigheden en zo ja: onder welke omstandigheden? Heb je enig idee als je op je ST1 zit wat de richting is waar het geluid vandaan komt? Voor je? Achter je? Onder je? Overal?

Ik heb geen idee of we je verder kunnen helpen, maar we kunnen het natuurlijk proberen. Misschien zijn er meer ST1 rijders die het probleem herkennen. Soms kan het gewoon handiger zijn om ermee langs de dealer te gaan. Een ervaren Stromer dealer heeft vaak een uitstekend oor/oog voor dit soort klachten en de oorzaak ervan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Heb ook last gehad van kraken en bij mij was het voorwiel lager versleten.
Kan je checken door het voorwiel met de hand te draaien.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Ik heb met mijn ST1 een paar oorzaken van gekraak gehad:
- inderdaad de schlumpf drive, nadat daar wat speciale olie in was gegaan liep die weer als een zonnetje
- lagers van het voorwiel, vernieuwd door fietsenmaker
- vuil in m'n cassette na het schoonmaken door water dat in de cassette loopt, dit fiets je er binnen 50 km weer uit is mijn ervaring
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Spaken nog op juiste spanning? mogelijk moeten deze aangetrokken worden, volgende fase is gebroken spaken.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

Ik heb ook een soort van gekraak aan het achterwiel ( motor?cassette?) met mijn ST1 van 2016 met 10.000km, maar wel pas na een 50 à 70km aan èèn stuk fietsen. Ik ben het nog aan het uitzoeken wat het zou kunnen zijn want ik heb het NOOIT in de eerste 50km fietsen.
Ik fiets steeds op stand 1 en trapsensor op 20 à 30 %. Ik heb het steeds als ik trap ( dus uitbollen niet ),...en om het "geluid" te doen verdwijnen, dan trap ik een paar keer achteruit en dan is het meestal voor een tijdje weg. De ene keer is het geluid weg voor een paar minuten en een andere keer voor een paar seconden, maar dan trap ik steeds terug achterwaarts tot ik het "gekraak" niet meer hoor want het klinkt zeker niet normaal.
Ik volg.....

Stromer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zijn je trap-as lagers al weleens door je dealer gecontroleerd op slijtage/droogheid?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 27 jun 2018, 12:44 Zijn je trap-as lagers al weleens door je dealer gecontroleerd op slijtage/droogheid?
Hey Stromeur,

Nee, ik doe het onderhoud zelf en controleer elke ketting-smeerbeurt op geluiden en spelingen ....maar volgens mij komt het geluid van vanachteren. Maar ik ben nog niet echt zeker. Als ik het gevonden heb laat ik het zeker nog weten.

Stromer
stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

Ik denk en hoop het "gekraak/geklak" op de ST gevonden te hebben. Ik heb het freewheel er af gehaald en terug opgezet, bij gebrek aan een nieuwe, en met de hand kon ik de speling en het geluid uitlokken. Er zit speling op het freewheel en dat maakt het bekende geluid " klak.. klak.. klak.." bij mij.
Heb ondertussen al een nieuw freewheel besteld.

Stromer52
stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

Het "geklak" geluid is er bij mijn ST1 er uit.
Ik heb de freewheel cassette vervangen door een nieuwe met dezelfde vertanding en de ketting ook vernieuwd, en het geluid is er bij mij uit.


Stromer52
Plaats reactie