Pagina 1 van 1

Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 29 mei 2018, 17:33
door jovdt
Na wat testen toch wat vragen bij de schlumpf drive (lawaai en andere niet echt fijne dingen ) vandaar beslist de gehele as te vervangen door een gewone crank. Fiets was in garantie en de dealer zag het wel zitten om die ombouw te doen....hopelijk nu wat normaler rijgedrag.

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 29 mei 2018, 21:24
door Stromeur
Moest de Schlumpf Drive niet een drup olie hebben? Dat ding kan bijna niet stuk. Of kon je er gewoon niet aan wennen?

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 29 mei 2018, 22:16
door jovdt
Heb de indruk dat de dealer er ook niet echt veel vanaf weet....vandaar de optie om alles te vervangen naar iets waar de meeste dealers wel kunnen aan werken... Waarschijnlijk zou de drup olie al wel veel oplossen maar de vraag blijft wat na de garantie als er dan toch wat fundamenteel schort? Vandaar de optie om alles naar iets meer gewoon te vervangen. Misschien ben ik verkeerd maar toch gekozen voor de meeste zekerheid....Ik begreep zelf de functie niet echt, soms draaiden de pedalen gewoon loos en moest een trap weer alles oplossen ...maar het gebeurde niet altijd zoals uitgelegd en van daar de beslissing.

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 29 mei 2018, 22:25
door Stromeur
De Schlumpf Drive is een mooi stukje onderhoudsarm mechaniek dat weinig eist, behalve zo nu en dan (1 a 2x per jaar, beetje afhankelijk van het aantal km's dat je ermee wegtikt) een drupje speciale olie op de juiste plaats, meer niet. Maar het is inderdaad lastig als een dealer niet weet hoe ermee om te gaan. Je ziet ze ook niet heel veel op fietsen dus ik snap het wel, ook al ben ik persoonlijk wel groot fan van deze vinding.

Maar als jij tevreden bent met een mod naar een regulier derailleur en het kan binnen garantie, helemaal prima natuurlijk. :ay

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 31 mei 2018, 09:37
door Tony Mb
Zou de schlumpf drive op een normale ST1 passen?
Ik moet namelijk mijn trapas toch vervangen wegens te veel speling.

Als het min of meer een plug and play montage is zou ik eventueel de schlumpf wel van je willen overnemen (moest je dat sowieso al willen natuurlijk).
Misschien kan je het eens aan je fietsenmaker vragen?

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 31 mei 2018, 22:16
door jovdt
Zal ik zeker doen. Ik laat het je weten wat de dealer zegt; De stukken komen pas volgende week binnen ....dus je hoort het wel.

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 31 mei 2018, 23:02
door Tony Mb
:ay

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 01 jun 2018, 08:38
door rvaneijk
Bultaco heeft de schlumpf drive ook gemonteerd op haar speed-pedelecs. Ik moest even wennen aan de low/high gear tijdens de proefrit. Maar voor je het weet gaat het schakelen heel gemakkelijk. Met de hak van de schoen een klein tikkie en je schakelt.

Ik vind de schlumpf drive een mooie uitvinding. Op het internet vind je (duidelijke) onderhoudsdocumenten. Zie bijvoorbeeld:

Knipsel.PNG
Knipsel2.PNG

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 01 jun 2018, 10:14
door Tony Mb
Stil nou, straks wil hij hem nog houden ;) :lol:

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Geplaatst: 13 jun 2018, 22:43
door jovdt
Lang moeten wachten op de stukken van Stromer maar uiteindelijk in orde....rijdt nu geweldig! 38 km/u op stand 2 is ontspannen vol te houden en de bat. gaat dan ook lang genoeg mee. De schlumpf ligt klaar voor de aanvrager :)