Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 23 sep 2018, 13:58 Ik snap die Vigor sowiso niet met zijn 800gr. Veel te lomp zwaar. De Cratoni Commuter weegt de helft.
En is qua bescherming een pak minder goed, én bezorgt je tinitus door het windgeruis. Kijk eens naar het topic van de Cratoni vigor, eerste pagina, van iemand die een val heeft gemaakt met een Stromer. Ik denk dat die bestuurder (en zijn oorschelp) blij is dat hij de Vigor droeg.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is net als met fietssloten: we willen 200% bescherming en 0% gewicht. Dat gaat niet. De Vigor beschermt beter dan de NTA-8776 gekeurde helmen, en weegt dus meer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Myxomatose
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jan 2018, 20:33
Locatie: Klein Brabant (B)
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15.000

Tomasj schreef: 23 sep 2018, 14:33
Daniel1975 schreef: 23 sep 2018, 13:58 Ik snap die Vigor sowiso niet met zijn 800gr. Veel te lomp zwaar. De Cratoni Commuter weegt de helft.
En is qua bescherming een pak minder goed, én bezorgt je tinitus door het windgeruis. Kijk eens naar het topic van de Cratoni vigor, eerste pagina, van iemand die een val heeft gemaakt met een Stromer. Ik denk dat die bestuurder (en zijn oorschelp) blij is dat hij de Vigor droeg.
Van waar haal je deze info? Ik vind er zelf zeer weinig info over toch zeker op het gebied van windgeruis, in de grotere maten zijn ze ook nergens te vinden.
ST2 2018 - Sport 22" - Matt Black - 983 Wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eén van de belangrijkste bronnen van windgeruis bij de speedpedelec-snelheden vormen de gespen waarmee je de helm vastdoet. Probeer maar eens de gesp aan één zijde van je hoofd moet plat te drukken tegen je wang, en het windgeruis vermindert aanzienlijk.
Met een "pispot"-helm, zoals de Cratoni, heb je door de afgeschermde oren geen last van windgeruis bij snelheden vna 45km/h. Had ik vroeger ook niet met mijn Camino (begin jaren 90)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb de voorbije weken via de Cat-Ears het geruis enigszins kunnen verminderen. Morgen doe ik een test met wat we dan maar Elefant Ears of Lion Ears zullen noemen, gemaakt van repen opgerolde keukenhanddoeken, ongeveer 2,5-3 cm dik.
Het ziet er absoluut niet uit, maar indien het werkt maak ik me nadien een mooier ogende versie.
Ik laat jullie morgenavond het resultaat weten :bn: :bn: :bn:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Tomasj schreef: 23 sep 2018, 14:33
Daniel1975 schreef: 23 sep 2018, 13:58 Ik snap die Vigor sowiso niet met zijn 800gr. Veel te lomp zwaar. De Cratoni Commuter weegt de helft.
En is qua bescherming een pak minder goed, én bezorgt je tinitus door het windgeruis. Kijk eens naar het topic van de Cratoni vigor, eerste pagina, van iemand die een val heeft gemaakt met een Stromer. Ik denk dat die bestuurder (en zijn oorschelp) blij is dat hij de Vigor droeg.
Je kunt altijd wel een valpartij vinden waar dir ene zwaardere helm nog beter heeft beschermd dan de standaard. Je kunt niet alles preventief beschermen helaas.
Ik blijf zelf van mening dat een racehelm voldoet, al zal ik (puur) ivm verzekering een goedgekeurde helm aanschaffen. De Commuter is een mooie helm, hopelijk een dezer dagen ook in de grotere maat leverbaar om te passen. De S vond ik fraai en licht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor een oplossing tegen windruis zou ik nooit naar de helm kijken (tenzij het om een helm gaat die de oren volledig afdekt, zoals de Cratoni Vigor). Elke helm zit anders op elk hoofd en de positie van de bandjes/gespjes t.o.v. je gezicht bepaalt m.i. niet óf je windruis hebt, maar hoeveel. Ik merk het zelf ook wanneer ik met 45km/u wat ga vogelen met de positie van de bandjes voor mijn oren, daarmee wordt windruis erger of minder erg, maarja, ze zitten gewoon zoals ze zitten. Wat bij de één perfect zit en zorgt voor een minimum aan ruis, werkt bij de ander voor geen meter.

Ik geloof daarom niet dat je in algemene zin kunt stellen dat die of die helm meer of minder windruis geeft, dit is persoonlijk. Wat bovendien voor al die helmen geldt: je zult windruis er nooit helemaal mee weg krijgen. De NTA-8776 gekeurde SP-helmen zijn bedoeld voor bescherming van je hoofd, niet van je oren. Vind je een helm die jou goed past en die bij jou zorgt voor niet heelveel windruis, dan is dat vooral mooi meegenomen.

Elvissen of zelfgemaakte oplossingen om de bandjes van je helm heen kunnen best goed werken om de ruis te reduceren. Er zijn forummers die met panties en schuursponsjes de meeste briljante maatwerk-oplossingen hebben gemaakt en waarmee ze de ruis aanzienlijk hebben verminderd. Maar wil je je oren volledig afschermen voor windruis, gebruik dan oordoppen zoals ze ook worden aangeboden voor motorrijders of mensen die in fabrieken werken. Liefst oordoppen op maat, met daarin het juiste filter zodat de ruis verdwijnt, maar je de rest van je omgeving nog wel kunt horen. Ze zijn duur, maar wat je aan gehoor verliest door geluidsoverlast is onomkeerbaar.

Oordoppen-topic:

viewtopic.php?f=9&t=1032&hilit=oordoppen#p18674
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Probleem voor mij is dat ik zo'n oordoppen gegarandeerd verlies binnen de maand.
Ik zag gisteren een verslag van het WK tijdrijden voor ploegen op de fiets. De meeste ploegen droegen daar helmen die over de oren kwamen. En die tijdrit duurde ook 1h 10 min (55,5 km/h gemiddelde voor de winnaars :shock: ). Je inspannen met een helm over de oren moet dus wel mogelijk zijn ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik kan voorlopig enkel maar spreken over het gebruik van een ABUS pedelec helm tijdens mijn ST2 testrit, ik moet toegeven dat de bandjes van de helm niet strak zaten, of dit het probleem van het storend windgeruis zouden opgelost hebben als ik ze wel strak had getrokken, laat ik even in 't midden.
Bij het motorrijden, een goed passende integraal helm en oordopjes, die het omgevingsgeluid niet dempen zijn ideaal. Maar op 'n fiets met zo'n kanjer op je hoofd is not done.
Ik denk dat ik via internet ga zoeken naar 'n zaak waar ze een groot assortiment aan goedgekeurde helmen hebben en eventueel een gratis retour zending accepteren ofwel een fysieke zaak bezoeken met voldoende keuzemogelijkheden en de de fiets mee om te testen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 23 sep 2018, 23:03 ). Elke helm zit anders op elk hoofd en de positie van de bandjes/gespjes t.o.v. je gezicht bepaalt m.i. niet óf je windruis hebt, maar hoeveel. Ik merk het zelf ook wanneer ik met 45km/u wat ga vogelen met de positie van de bandjes voor mijn oren, daarmee wordt windruis erger of minder erg,
Dit ervaar ik precies zelfde. Even onder je kin de boel heel strak trekken (oncomfortabel strak) levert een flinke reductie op.
Er zijn forummers die met panties en schuursponsjes de meeste briljante maatwerk-oplossingen hebben gemaakt en waarmee ze de ruis aanzienlijk hebben verminderd.
Die zie ik liever icm een stel mooie damesbenen dan fietsers oren :av
Plaats reactie